Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jpennerb
Verkar som att det åter finns en riktig femma att få till V40, 5 cyl 254hk och 2,5l volym enligt volvocars. Någon som vet om den dimper ner i V70II i framtiden? Isf lovar det gott! :D Gick bara att få med automat på V40 i "bygg din volvo"

Bort med alla trökiga "lågvolymare"! :wink:
av perhall
Problemet är väl att förbrukningen är högre än för fyror. Sexor och femmor är på väg bort för under 250-300 hk. En Volvo D3 5-cyl drar t ex genomgående 1 dl/mil mer än konkurrenterna i tester, V40 T5 förmodligen samma.../PH
Användarvisningsbild
av akterspegel
Jag bryr mig inte om 0,1L/Mil.
Har hellre en stor bensinfemma(etanol) än en liten hårdtrimmad fyra med hög toppeffekt inom ett smalt varvtalsspann.
2,5 FT drar snudd på konstant och jämt mellan 1600 och 6000 varv och varvar 1500 i 90, det betalar jag gärna för och jag tror att många med mig uppskattar den motorkaraktären.
Och med en mjukvarutrimmning går det att få ur mycket mer effekt ur femman då den har mycket headroom!
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
T5 5-cyl erbjuds endast med automat idag till V40. Det skulle säljas för få manuella iaf. (jag skulle dock vilja se både T5 och T6 som manuell i framtiden)
Vore underbart med en T5 5-cyl frustande o brölande S60 R-des (vilket typ finns i US and A)
av perhall
akterspegel skrev:Jag bryr mig inte om 0,1L/Mil.
Har hellre en stor bensinfemma(etanol) än en liten hårdtrimmad fyra med hög toppeffekt inom ett smalt varvtalsspann.
2,5 FT drar snudd på konstant och jämt mellan 1600 och 6000 varv och varvar 1500 i 90, det betalar jag gärna för och jag tror att många med mig uppskattar den motorkaraktären.
Och med en mjukvarutrimmning går det att få ur mycket mer effekt ur femman då den har mycket headroom!
Jag är helt inne på den linje... vill gärna ha 5, 6 el 8 cylindrar och har det oftast också... försökte bara förklara VOlvos agerande... men klart att den mysiga femman i moderniserad form vore en utmärkt konkurrensfördel mot konkurrenternas turbofyror!/PH
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är väl det den inte är, när de flesta köper bil efter förbrukningssiffror och inte efter mysfaktor. De galningar som frekventerar sådana här forum, mig själv inräknad, är inte normala.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Droopy skrev:Största nackdelen är väl prispåslaget, 62k upp från T4, käns lite väl häftigt, tyvär. Men jag hoppas femmorna hittar tillbaka igen i framtiden.
Nja, skillnaden upp till T5 är 30k, om man lägger till samma utrustning på båda (Kinetic och aut ingår i grundpriset för T5an)
av viktore
apersson850 skrev:Det är väl det den inte är, när de flesta köper bil efter förbrukningssiffror och inte efter mysfaktor. De galningar som frekventerar sådana här forum, mig själv inräknad, är inte normala.
Man kan inte klaga på motorerna. Problemet är snarare att Volvo tvingar på köpare till 5 eller 6-cylindriga modeller en transmission som är föråldrad och helt värdelös vad gäller bränsleförbrukning.
Jämför man förbrukning bl.körning mellan automat/manuell på 5cyl dieslarna så skiljer det över 1dl/10km (!!!) på vissa modeller.
År 2012, när premiumtyskarna har automatlådor med lägre förbrukning än manuella diton så ger Volvos automater närapå 30-procentigt förbrukningspåslag.

Ryktas om att man jobbar på en ny 8-stegad automat. Jag tillbedjer högre makt att det blir en transmission som är på par med tyskarna och inte en geartronic 2.0
Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?

Felet löst, beskrivning i första inl&aum[…]

V90 läggs ner.

På "bygg-sidan" kostar Passat T[…]