NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobbe79
Relativt nybliven ägare till c30 1,8f. Många säger olika ang bensin/E85 vinter tid. Någon som har erfarenhet? Kört E85 under en & en halv månad utan problem.. Drar dock något med..
av xerys2012
Kör och har kört C30 1,8F 2008 R-design i snart 3,5 år och har de senaste året kört enbart på etanol. Funkar hur bra som helst. Beror väl lite på var du bor och hur kallt det är. I Stockholm med grader ner mot -20 i vintras startade den 99% av gångerna. Den sista % va d nått strul med spridarna så Assistans fick komma o blåsa rent dem.

Vissa menar på att man bör köra på soppa lite då och då, vilket kanske inte är en så dum ide. Men som jag förstått det så ska motorn klara enbart etanol. Du lär ju märka :lol:
Att den drar mer så du leva med. Min snittar på enbart stadskörning ca 1,3-1,4 o då försöker jag hålla lätt på gasen.
I övrigt en jäkligt trevlig bil! :-)-)
av Rådlös
Din bil är byggd för att köras på E85. Den klarar det under alla förhållanden.
Jag har en V70 2.0F -08 (motorn är "storebror" till din motor) Jag har kört den problemfritt i över 2 och ½ år. Jag har aldrig tankat något annat än E85 i den bilen.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Rådlös skrev:Din bil är byggd för att köras på E85. Den klarar det under alla förhållanden.
Jag har en V70 2.0F -08 (motorn är "storebror" till din motor) Jag har kört den problemfritt i över 2 och ½ år. Jag har aldrig tankat något annat än E85 i den bilen.
Är det inte bättre att informera om att man som förare av flexifuelbil skall beakta de speciella regler som finns att läsa i bilen instruktionbok kring just start av flexifuelbil... Det är inte samma sak som bensin...

Tobbe79: Som sagt läs instruktionsboken, där står det om hur man beter sig vid start av flexifuelbil om den krånglar. Sedan är det aldrig fel att ibland "tvätta ur" spridarna med en tank bensin i mellan åt, så man är på den säkra sidan om man skulle råka vara i riskgruppen som bevisligen råkar ut för igensatta spridare. -"Säkra före det osäkra" brukar det ju heta...

.
av MattiasD
Det är en seglivad myt att man bör tanka bensin på vintern. Det är inte nödvändigt, iaf inte om det är varmare än -25. Detsamma gäller att spridarna måste "tvättas" med bensin. Varken Volvo eller bränslebolagen bekräftar detta. Tvärtom, det är snarare folk som byter bränsletyp ofta som verkar få problem.
av Tobbe79
Tanka etanol nyss. Låg i snitt på 1,1 liter mil. Helt ok med en del kortare sträckor till jobb å kallt. Hel nöjd med bilen än så länge :) har 17 tum på sommar däcken. 15 tum på vinter däcken, kul å se om det gör nån skillnad!
Användarvisningsbild
av ThomasT
MattiasD skrev:Varken Volvo eller bränslebolagen bekräftar detta.
Men jag kan bekräfta att så är fallet, eftersom en av mina vänner arbetar med just motorutveckling på hög nivå, och har arbetat hos/med de flesta stora tillverkare.

.
av MattiasD
ThomasT skrev:
MattiasD skrev:Varken Volvo eller bränslebolagen bekräftar detta.
Men jag kan bekräfta att så är fallet, eftersom en av mina vänner arbetar med just motorutveckling på hög nivå, och har arbetat hos/med de flesta stora tillverkare.

.
Jag tycker du ska fråga dom varför de inte gör något åt problemet, och vad exakt orsakar problemet?
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Motorvärmare kan vara en bra förutsättning för att starta med etanolen på vintern.
av xerys2012
W.A.P.E. skrev:Motorvärmare kan vara en bra förutsättning för att starta med etanolen på vintern.
Motorvärmare är väl bra oavsett vilket bränsle man kör på. Jag har dock klarat mig utan detta på etanol men lyckade starter varje gång.
Däremot vidhåller jag, utan teknika underlag, att nått händer med spridarna med etanol och har hört det från flera håll att man ibland bör tanka 95 för att blåsa ur systemet då etanolen inte är lika explosiv.

Känns även som att vissa ex behöver det mer än andra. testa o se. Om den inte startar ordentligt, bara tänder till för att aldrig komma igång så vet du i alla fall problemet. Det sa killen på assistans till mig. Har även märkt att motorn ibland, efter att man startat den, vägrar komma över 6-700 varv utan den står bara o hostar. Gasa då till så kommer den upp i normal nivå igen. Inga konstigheter o det har med spridarna att göra.
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]