Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Enzo
Racetwin2 skrev:Frågade Volvo idag när D6 kommer gå att beställa. Tidigast MY14 så nu håller jag tummarna att det blir så. Frågade även om det var V70 och inte bara V60 men de hade inte svar ännu på vilka modeller i detta läget. V60 D6 har jag sett två stycken rulla på vägarna men ingen V70 ännu. Dock fanns den tidigt som testbil.

Mums med 215 dieselhästar + 100hk elmotor = 315 hk, 600Nm och eldriven fyrhjulsdrift. Dessutom samma reducering av förmånsvärdet som gasbilar, dvs 40% såvitt jag förstått. Är det någon som vet mer om just V70 D6? Finns en del provkörningar att läsa men det är allt.
Fast det är ju inte 40% av hela förmånsvärdet, det finns ju ett tak på det hela, jag gissar att en T6 i praktiken ger lägre förmånsvärde än en D6.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
FSandstrom skrev:
MattiasD skrev:Jag hoppas elbakaxeln kommer som valbart tillval till alla motoralternativ och hela modellprogrammet. Ekonomiskt känns inte kombon el och 2.4 liters dieselmotor helt optimal. Mer ett val för den som intresserar sig för hybridteknik.
Jag pratade med lite utvecklingsfolk och chefer ute på testkörningen som var i Saltsjöbaden i våras och de kunde inte säga mycket om framtiden, men just på denna fråga fick jag ett rakt svar på, nämligen "nej". Saker och ting kan ju ändras ganska snabbt gissar jag men det lär ju ta något år att få in en ny motor i den. "Det sänker ju inte förbrukningen" var svaret, men jag var ju snarare ute efter en billigare bil :).
Japp, det finns ju olika strategier, några tillverkare stoppar i elmotorn och kan därför ha en svagare/billigare/snålare förbränningsmotor men ändå behålla samma prestanda.

Volvo och några till går helt andra hållet och stoppar bara i elmotorn med absolut värsta motorn och huvudsakliga prioriteringen är ju att dra upp prestanda och ta saftig betalt för detta. Det gäller ju att få in pengar i kassan.

För oss vanliga dödliga är ju önskemålet det motsatta, det hade ju varit kanon med en liten snål, billig, bekväm D1 motor och den gång man råkar komma ifatt en långtradare så kan elmotorn ge en "putt" så man får normala omkörningsprestanda.

Men det finns inte på Volvos radar på många år.... det gäller att låsa in hybridtekniken i det dyra prestanda/premium segmentet så man får tillbaka investeringen innan hypen späds ut.
av MattiasD
Visst, jag förstår Volvos strategi, att ta bra betalt för hybridtekniken medan den är exklusiv. Men hybridtekniken kommer att leta sig ner i billigare modeller framöver. En T1(F) vore drömmen. 3 cyl 1 liters motor. Dieselmotorn är i sig fördyrande (och smutsig) så jag ser inte alls poängen med en D1. Det som är mest tokigt är att nuvarande strategi, med hybrid i lyxbilar, får 40000 i miljöbilspremie plus 40 % reduktion av förmånsvärde. Våra skattepengar som skulle göra mer nytta i bilar vanligt folk faktiskt har råd med. 40000 kr skulle räcka att etanolkonvertera 8 gamla bilar. Det skulle ge mycket per pang för skattepengarna. Men vi får se "D6" som ett första hybridförsök från Volvos sida.
Användarvisningsbild
av Guru
Att ge skattelättnader till "lyxhybrider" känns tokigt, den låga volymen av dessa vagnar gör varken till eller från på miljön i det stora hela de som kör dessa bilar överlever säkert utan subventionen. I de kretsarna är det väl imagen av att köra en hybrid som är viktigast, inte att den är subventionerad. Om det inte är så att detta är enda sättet att få ut hybrider på marknaden/få upp volymerna så att tekniken kan bli billigare och komma till nytta för fler? Men det känns som ett långskott...

Alla i Hollywood som kör Prius gör det knappast för att det är en fantastisk bil eller att den är bränslesnål (läs billig att tanka). Det är ju knappast så att de inte har råd nu när soppan kostar $3,88/gallon (6,86SEK/l) i snitt i Kalifornien.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Enzo skrev:
Racetwin2 skrev:Frågade Volvo idag när D6 kommer gå att beställa. Tidigast MY14 så nu håller jag tummarna att det blir så. Frågade även om det var V70 och inte bara V60 men de hade inte svar ännu på vilka modeller i detta läget. V60 D6 har jag sett två stycken rulla på vägarna men ingen V70 ännu. Dock fanns den tidigt som testbil.

Mums med 215 dieselhästar + 100hk elmotor = 315 hk, 600Nm och eldriven fyrhjulsdrift. Dessutom samma reducering av förmånsvärdet som gasbilar, dvs 40% såvitt jag förstått. Är det någon som vet mer om just V70 D6? Finns en del provkörningar att läsa men det är allt.
Fast det är ju inte 40% av hela förmånsvärdet, det finns ju ett tak på det hela, jag gissar att en T6 i praktiken ger lägre förmånsvärde än en D6.
Nedsättningen är 16000 per år... Jag försökte räkna på vad motsvarande d5:a skulle kosta, beräkna förmånsvärde på det och sedan dra av 16kkr, jag tror jag landade på ca 57000kr/år i förmånsvärde, dvs samma som en bil runt 370kkr har. Jag hade då lagt på lite extraval också så den inte var helt ren.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Precis - En "naken" V70 T6 startar på 426.000. Dessutom gör 0,3 l diesel/mil mot ca 1 liter bensin per mil en hel del skillnad. Kör man under 4-6 mil och under 70km/h så kan man även köra på enbart el = ca 3kr/mil. För mig skulle det innebära många tusenlappar per år även om man körde i hybridläget - både skillnad i förmånsvärde samt bensinkostnad.

Anledningen till att de inte har den på volymbilarna tror jag också är pga att det är ny teknik. Det blir dyrt den dagen man upptäcker fel som måste åtgårdas om systemet finns på var och varannan bil. Både Lexus och Volvo har tex medgett att det är svårt att få förbränningsmotorn och elmotorn att fungera sömlöst ihop och det finns troligtvis många andra barnsjukdomar att bygga bort.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Racetwin2 skrev:Precis - En "naken" V70 T6 startar på 426.000. Dessutom gör 0,3 l diesel/mil mot ca 1 liter bensin per mil en hel del skillnad. Kör man under 4-6 mil och under 70km/h så kan man även köra på enbart el = ca 3kr/mil. För mig skulle det innebära många tusenlappar per år även om man körde i hybridläget - både skillnad i förmånsvärde samt bensinkostnad.
Samma här. I vårat fall skulle bilen gå 3,8 mil i jobbpendling + diverse kvällsaktiviteter och jag räknar på att kunna åka 1500 av 2000 mil på el, det skulle spara 11000 kr i "bränsle". Dock har jag räknat på 2,5kr/mil för elen, jag fick för mig att det tom är ännu billigare med dagens elpriser (undrar varifrån mitt excelark fick den siffran, hmm). Betalar man då "bränslet" själv så är det skattade pengar man sparar, medans avskrivningen av bilen är blir mindre lön = oskattade pengar. Summan av kardemumman blir att dealen ändå inte är så tokig om man kan få den som förmånsbil (kan dock tänka mig att en och annan regel på företag sätter stopp för bilar kring 600000 kr men kan man som privatperson på något sätt gå in och garantera ett andrahandsvärde så kanske det blir lättare).

Som privatperson är det ju tämligen omöjligt att få ekvationen att gå ihop.

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?