Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Linnskog
Hej!

I dessa mörka tider vill man ha ett riktigt bra helljus. Jag personligen tycker att extraljus ser sådär ut på en s40 så en tanke slog mig:
Kan man sätta i H4 100/55 W -lampor i halvljusen samt H1 100W i dimljusen och koppla ihop dessa med orginal-helljuset?
Tanken var att när man slår på helljuset så lyser 6 st 100 w lampor men när man bländar av så lyser bara halvljuset som vanligt.
Skulle detta fungera? Antar att diverse relän, säkringar och kablar behövs men el är inte min starka sida. Vad behöver jag? Om någon "elektriker" här kunde göra ett kopplingsschema på detta så skulle det uppskattas!

/Martin
Användarvisningsbild
av Variosboy
Antar att du har modellen med två H7:or i varje lykta, en för hel och en för halvljus!?
Alternativet är att du bara har en H4:a i varje lykta.

Oavsett vilket så kan du inte -på ett lätt sätt- få in lampor med andra socklar än H7 i dessa.
Att ha 100W i vare sig dimljuset eller helljuset är ingen bra idé av många anledningar, dels är reflektorn gjord av plast, så du kommer att bränna den snabbare än fort = sämre ljus.

Det elektriska för att få det att fungera är i sig inget krångligare än att koppla extraljus, men eftersom det ändå är en dålig idé så är ju det inget att fundera på..

Du får nog tyvärr ställa dig i skaran med extraljus ändå.. Alternativt byta ut H7:orna i helljuset till 50W xenon, det är det bästa du kan åstadkomma utan att hänga på extraljus skulle jag vilja påstå..
Användarvisningsbild
av Linnskog
Variosboy skrev:Antar att du har modellen med två H7:or i varje lykta, en för hel och en för halvljus!?
Alternativet är att du bara har en H4:a i varje lykta.

Oavsett vilket så kan du inte -på ett lätt sätt- få in lampor med andra socklar än H7 i dessa.
Att ha 100W i vare sig dimljuset eller helljuset är ingen bra idé av många anledningar, dels är reflektorn gjord av plast, så du kommer att bränna den snabbare än fort = sämre ljus.

Det elektriska för att få det att fungera är i sig inget krångligare än att koppla extraljus, men eftersom det ändå är en dålig idé så är ju det inget att fundera på..

Du får nog tyvärr ställa dig i skaran med extraljus ändå.. Alternativt byta ut H7:orna i helljuset till 50W xenon, det är det bästa du kan åstadkomma utan att hänga på extraljus skulle jag vilja påstå..
Yes jag har den modellen med dubbla strålkastare med H7:or.
Ända sedan jag köpte bilen för tre år sen har jag haft 100w lampor i helljussockeln utan problem. När pappa hade sin Honda accord -92 monterade han, efter anvisning i intruktionsboken H4 100/55w i halvljussockeln. Så när han slog på hellyset så lyste 400 w + 200 w i ett par extraljus. Natten blev till dag. Tyvärr har denna bil gått i graven och pappa kommer inte ihåg hur han kopplade så det enda jag är intresserad av om någon kan skissa ett kopplingsschema på detta?

/M
Användarvisningsbild
av MechaniX
Ta den enkla vägen och plocka i xenon i helljusen, tror inte CEM boxen skulle gilla 400 w..

Alternativt små LED extraljus, men det kostar lite mer än att xenonkonvertera.
Användarvisningsbild
av Linnskog
MechaniX skrev:Ta den enkla vägen och plocka i xenon i helljusen, tror inte CEM boxen skulle gilla 400 w..

Alternativt små LED extraljus, men det kostar lite mer än att xenonkonvertera.
Får jag ha xenon i helljusen? Jag har nämligen plockat bort strålkastartorkarna för de klappa ihop..
Om det är ok, kan någon tipsa om ett bra konverteringskit?

Ger dock inte upp än på första lösningen med 100 w halogenare så ett kopplingsschema vore nått!

/M
av Uninium
Jag har 55w xenon i mitt helljus på s40n. Och det räcker bra om man inte har lika kass syn som mr magoo vill säga...
Användarvisningsbild
av Tomas88
Det är varken tillåtet med xenon eller några 100watts lampor om du ska gå på vad som är lagligt.
Däremot så bryr sig inte bilprovningen om helljuset.
Tycker variosboy har sammanfattat det bra. Jag hade också valt xenon.
av JT855
I helljuset är väl xenon tillåtet? Helljuset går ju under samma typ av ljus som extraljus och där får du ju ha led, xenon, ja vad du vill?
Användarvisningsbild
av MechaniX
JT855 skrev:I helljuset är väl xenon tillåtet? Helljuset går ju under samma typ av ljus som extraljus och där får du ju ha led, xenon, ja vad du vill?
Nej, man får inte byta då strålkastare och reflektor är gjorda för en viss typ av lampa.. En annan lamptyp ger en helt annan ljusbild. Men SBP brukar se genom fingrarna på helljusen.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]