Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guru
#697814
Som redan nämnts så är nog V70 2,4D MY10 (175hk) ditt bästa alternativ. En riktigt trevlig kombination med automat. Troligen en av de bästa.

När jag läste ditt första inlägg så var det MY08-09 som gällde. Men om du tittar på bilar med 10-15'mil så försök hitta en MY10 istället. Lägre förbrukning, lägre skatt (Euro 5) och en hel del förbättringar på motorsidan. Att den sedan känns fräschare med nya ratten är väl bara en bonus.
Användarvisningsbild
av Bosa
#698017
Har också börjat snegla mot bilbyte och just V70 2,4D MY10 verkar vara ett riktigt vettigt alternativ, finns ju dessutom Polestar tillgängligt så den helt lagligt landar på 195hk/460nm. Finns förvisso till de äldre 2,4D/D5:orna också (205hk/450nm) men jag har fått intrycket att 2,4D MY10 är en bättre motor helt enkelt.
Är inte det i stort sett en D5 MY10 fast med singelturbo?

Nu pendlar jag bara 15 mil per dag men kikar ändå mot bilar med lite färre mil, helst max 7-8000 mil men gärna lite mindre ändå. De två senaste bilarna jag köpt hade inte nått 2000 mil men så har jag dem mellan 5-7 år också. Men är för mycket pengar att göra så idag allra helst för V70, V50 däremot fungerar den varianten för.
Tänk på att om du köper en med 10-15000 mil på mätaren så väntar väl snart stora servicen med kamremsbyte, gissar på att det sker vid 18000 mil och bara det är väl en service på runt 10000:-.

2,0D kan du förresten stryka, fanns väl bara med manuell.
MY09 2,4D och D5 har samma förbrukning angiven, 0,75l/mil vid blandad körning, landsväg 0,6l/mil. Årsskatt för en 2,4D MY09 Momentum automat med drag ligger på 5197:-.
MY10 2,4D: Angiven förbrukning, 0,68l/mil vid blandad körning, landsväg 0,54l/mil. Årsskatt för en 2,4D MY10 Momentum automat med drag ligger på 4177:-.
Årsskatten tagen via Transportstyrelsen och regnummer från Blocket.
Sen är det ju frågan om det går att komma ner till dessa förbrukningar vid verklig körning, du får nog en mer rättvis bild om du kollar runt på forumet när det gäller förbrukningen. :)

Passar på att snylta lite i tråden med en egen fråga också.
Hur är V70 D3 MY11 jämfört med 2,4D MY10?
Lite orolig för att en 2-liters blir lite för lite i den storleken, 2,4D borde vara en hel del mer att åka med eller stirrar jag mig blind på motorvolymen?
Ska för övrigt snitta 0,61 vid blandad och 0,48 vid landsväg, årsskatt för en D3 MY11 Summum automat med drag ligger på 3157:-.
Användarvisningsbild
av Guru
#698159
Bosa skrev:Har också börjat snegla mot bilbyte och just V70 2,4D MY10 verkar vara ett riktigt vettigt alternativ,
Är inte det i stort sett en D5 MY10 fast med singelturbo?
Jo.
Bosa skrev: Passar på att snylta lite i tråden med en egen fråga också.
Hur är V70 D3 MY11 jämfört med 2,4D MY10?
Lite orolig för att en 2-liters blir lite för lite i den storleken, 2,4D borde vara en hel del mer att åka med eller stirrar jag mig blind på motorvolymen?
Ska för övrigt snitta 0,61 vid blandad och 0,48 vid landsväg, årsskatt för en D3 MY11 Summum automat med drag ligger på 3157:-.
D3 MY11 är inte samma som MY12-. Smalare register, tappar flåset väldigt tidigt, och har inte riktigt den effekt som uppges på pappret. MY12- har större turbo bla. och levererar det den ska. Så du är inte helt fel ute med ditt resonemang. Säkert lite snålare än 2,4D MY10 men det vet nog dom som har en bäst.
#698166
[/quote]
D3 MY11 är inte samma som MY12-. Smalare register, tappar flåset väldigt tidigt, och har inte riktigt den effekt som uppges på pappret. MY12- har större turbo bla. och levererar det den ska. Så du är inte helt fel ute med ditt resonemang. Säkert lite snålare än 2,4D MY10 men det vet nog dom som har en bäst.[/quote]

Har en D3 My2011 automat och jag kan inte säga att jag upplever den tröttare än min gamla 2,4d från 07 (163Hp på båda).
Bränsleförbrukningen på den vid kortkörningar ligger omkring 0,7-0,75 mätt vid pump och på mina resor till Oslo från Tjörn med farthållaren inpetad på 115 (gps) motorväg och 100 i norge så ligger förbrukningen på 0,61 :)
När jag drar på husvagnen (1600Kg) så ligger den på 1,1 vilket är ok.
Användarvisningsbild
av Guru
#698209
Jorglund skrev:Har en D3 My2011 automat och jag kan inte säga att jag upplever den tröttare än min gamla 2,4d från 07 (163Hp på båda).
Bränsleförbrukningen på den vid kortkörningar ligger omkring 0,7-0,75 mätt vid pump och på mina resor till Oslo från Tjörn med farthållaren inpetad på 115 (gps) motorväg och 100 i norge så ligger förbrukningen på 0,61 :)
När jag drar på husvagnen (1600Kg) så ligger den på 1,1 vilket är ok.
Din gamla 2,4D MY07 har 163hk/340Nm, D3 MY11 163hk/400Nm (på pappret). I verkligheten saknas det lite toppeffekt men vridmomentet stämmer ganska bra. Så i praktiken har du ganska mycket mer moment men lite färre hk. Upplevelsen kan mycket väl vara "lika".
#698233
Motorer som drar mindre bränsle för samma jobb är förstås alltid önskvärt.

Räknade ändå lite på uppgifterna i första inlägget. Om jag, som kör en XC70 (mer luftmotstånd = större ökning av förbrukningen i högre fart) kör 110 eller 120 km/h på landsväg, så skiljer det ungefär 0,075 l/mil i förbrukning. Över 20 mil innebär det en bränslekostnad för min D5 på 21 kr i skillnad mellan de två olika hastigheterna. Att köra i 110 istället för 120 km/h tar nio minuter längre tid. "Timlönen" blir alltså 138 kr efter skatt.

Med en V70 blir skillnaden säkert mindre. Kanske 0,05 l/mil, varvid timlönen bara blir 93 kr.

Vad tjänar ni när ni jobbar?

Nu tar det förstås inte bort finessen med lägre förbrukning hos motorn, i största allmänhet, men det är alltid nyttigt att fundera på hur man kör med det man har.
#698249
apersson850 skrev:Motorer som drar mindre bränsle för samma jobb är förstås alltid önskvärt.

Räknade ändå lite på uppgifterna i första inlägget. Om jag, som kör en XC70 (mer luftmotstånd = större ökning av förbrukningen i högre fart) kör 110 eller 120 km/h på landsväg, så skiljer det ungefär 0,075 l/mil i förbrukning. Över 20 mil innebär det en bränslekostnad för min D5 på 21 kr i skillnad mellan de två olika hastigheterna. Att köra i 110 istället för 120 km/h tar nio minuter längre tid. "Timlönen" blir alltså 138 kr efter skatt.

Med en V70 blir skillnaden säkert mindre. Kanske 0,05 l/mil, varvid timlönen bara blir 93 kr.

Vad tjänar ni när ni jobbar?

Nu tar det förstås inte bort finessen med lägre förbrukning hos motorn, i största allmänhet, men det är alltid nyttigt att fundera på hur man kör med det man har.
Jag räknar också så. Kör man 140 istf 110 är det kanske 18cl mer med min bil = 2,50. Sparar en hel del tid. Det går också åt mer däck + viss risk för böter. Men det är inte många poliser på E4:an nu för tiden.
Sen får man ju också tänka på att xenonlamporna håller fler mil om man kör snabbt:::)))
/PH
Användarvisningsbild
av Guru
#698265
apersson850 skrev: Med en V70 blir skillnaden säkert mindre. Kanske 0,05 l/mil, varvid timlönen bara blir 93 kr.

Vad tjänar ni när ni jobbar?
Ditt resonemang bygger på att man ska spendera den intjänade tiden på att jobba övertid, alt kan debitera kunden tiden. För de flesta av oss blir den intjänade tiden mera fritid. Svårt att sätta pris på sin fritid. Men å andra sidan innebär det att jag kör mer bil på min fritid (något jag gillar) OCH sparar pengar om jag kör långsammare...
#698276
Nej, jag menade att man får avsätta mer av sin fritid till att transportera sig fram och tillbaka till jobbet, men att "lönen" för den extra tiden är 138 kr/h, efter skatt, och så jämför jag med vad man tjänar när man faktiskt jobbar. Blir väl en månadslön på över 40000 före skatt, om jag inte tänker fel. Inte alla som tjänar såpass. Vad sen fritid är värt är förstås olika för olika människor.

Att tanka en dieselbil motsvarar en laddeffekt so[…]

V90 läggs ner.

Sålde precis min V90 D4 AWD 2018 13700 mil.[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Hel- eller delsyntet? Mina två senaste oljeb[…]

Köpråd, årsmodell 2020-2023

Sensus startar om varje gång du stäng[…]