Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pan
För första gången i mitt liv var jag inom bilprovningen och besiktade min egen bil - Volvo 855 ´93. Var rädd för många saker som kunde göra att bilen skulle bli underkänt, men ingen av de var orsaken till att bilen blev just underkänt. Orsaken till att bilen blev underkänt var att tändlåset hade en såkallad funktionsfel sa killen som utförde besiktningen. Han trodde det var en fjäder som var defekt och var i behov av att bytas.

Lite mer detaljerat är det så att när man startar bilen, så tänds inte lysen - så man måste dra nyckeln lite tillbaka så kommer lysen på. Har försökt spraya 5-56 i nyckelhålet, men utan att problemet blivit något bättre. Några råd, eller måste bilen in till Volvo för att byta hela tändlåset?

Hälsningar från en irriterat och less 18 år gammal kille.
av T-rex
pan skrev:Vet du exakt vad denna "eldelen" heter? Kan det vara sändarringen du menar?
Bottenkontakt till tändnigslås
av BGA
På bildelsbasen kallar dom denna denna del felaktigt "startspärr" se : http://www.bildelsbasen.se/?link=item&r ... d=23709800
På min 855-95 har jag en längre tid haft det kända felet (ABS lyser, motorn går, men nästan in
get annat fungerar). Hittade en begagnad på skroten. Glad i hågen skruvade jag dit den men kunde inte få på elkontakten. Olika antal stift! För,,,de Volvo. Originalet har svart plast och 8 stift. Den som inte passar har grå plast och 9 stift. Min fråga: på vilka bilar satt svart plast och 8 stift? Kan det ha att göra med att min är en automatare?
Bo Gunnar
av *pettson*
Mycket kan man köpa ifrån skroten och mycket bör man låta bli. Ta nu den här bottenkontakten till tändlåset. Ser bra ut på papper, endast 13000 mil t.ex.
Tja.. 13000 mil när man kör en mil per resa är en välanvänd kontakt. 13000 mil med 10 mil till jobbet är en kontakt som är i bra skick. Nu vet jag inte hur man prissätter men ofta tillkommer frakt eller bensinpengar för att köpa den. NY kostar den runt 500kronor på volvo. Då VET man att den är i bra skick. Det är också en investering man sällan behöver göra om. Utan det brukar vara ett byte i bilens liv.
Det är lite som att köpa begagnade stötdämpare. Vet du att dom ser bra ut visuellt (notera: inte uppmålade i efterhand) tja då kan det vara ett alternativ då slitage i dom regionerna verkligen sätter sina spår synligt.
Men miltal i sej mellan 2 rostiga ben säger där lika mycket som för bottenkontakten. Miltalet säger aldrig på vilken vägtyp dom är körda och därmed sägs inget om slitaget tyvärr.
av BGA
"pettson" jag behöver ingen uppläxning av dig när det gäller beg bildelar. Jag ville bara ha svar på min fråga.
EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]

Min mätare satt ovanför subframen innanf[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den […]

Elproblem i baklucka

[quote=PalleH post_id=<a href="tel:142969[…]