Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gustav40
Tja.

Har fått en rolig lampa som lyser i bilen ''fel i motorns elektroniska'' jag tittade upp felkoden som säger misständning, 8 av 10 så startar bilen perfekt men ibland så nöter bilen någon extra sekund innan den startas, tändstiften är nyligen bytt, enligt kompisen som släcke lampan kan det va luftläckage?

är detta någott man bör bryr sig om nu i vinter eller kan man se om lampan släcks? jag släckte lampan förra veckan, åkte ca 10mil sedan tändes lampan igen och igår släckte vi lampan igen pga att jag hade ombesiktning på bilen.

vad borde jag göra?

Tack på förhand.
av juste
Att lampan är tänd betyder att det finns en felkod lagrad. Kunde inte din kompis som släckte lampan läsa ut felkoder? Lampan kan tändas av ganska många olika felkoder. Man löser väl inte problemet, men man kan få lite tips var man skall leta efter felet.
av Gustav40
Misstädning va felkoden, vet inte hur allvarligt detta är, men den kom tillbaka efter 10mil så vi släckte lampan igår pga obesiktning, den lär dyka upp igen, jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga nu?

har ni några ideer? är det farligt att köra med lampan om det nu endast är ''misstädning'' eller kan man kolla upp det vid ett senare tillfälle?
av Gustav40
innan jag bytte tändstift så startade bilen bra 8/10 men när jag bytte tändstift så är det fortfarande 8/10 bilen startar bra, annars så nöter det lite innan bilen går igång, så med andra ord kanske det är tändspolen?

är det svårt att se om den är kass eller så?
av benka1
Ja det går ju att ohm mäta dom o kolla sprickor men tror ej att små sprickor gör nåt?
kan vara nåt läckage på vaucum sidan!på min så är det en slang från insugs röret som va av så den fick för mager blandning fast ha pluggat den tillsvidare så nu går den rent o hyfsat laddtryck.
eller så nåt fel på bränsletryckssensorn?
Går bilen bra annars eller rycker den o har sig nåt/benka
Användarvisningsbild
av Linnskog
benka1 skrev:Ja det går ju att ohm mäta dom o kolla sprickor men tror ej att små sprickor gör nåt?
kan vara nåt läckage på vaucum sidan!på min så är det en slang från insugs röret som va av så den fick för mager blandning fast ha pluggat den tillsvidare så nu går den rent o hyfsat laddtryck.
eller så nåt fel på bränsletryckssensorn?
Går bilen bra annars eller rycker den o har sig nåt/benka
Benka, har du möjligtvis bild på vacuumslangen? Min går också magert... :(
av Gustav40
Tack för svaren!

Bilen går hur bra som helst även dessa gånger då bilen för nöta någon extra sekund för att hoppa igång, inga ryck eller hack eller något, lampan har fortfarande inte tänts men i helgen ska jag åka ca 10mil igen så då lär lampan komma tillbaka. Är det farligt om nu lampan kommer tillbaka och jag kollar upp det 1 månad senare eller så? om nu bilen går lika bra som den gör nu.

MVH

v40 -01
Elpriset

Fast avgift för villa upp tll 63A hos oss (G&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]