Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Holbrant
Hej allihop

Köpte mig en 855a-94a för några veckor sedan tänkt vara tillfällig familjebil medans bruksbilen var inne på reparation efter en påkörning!!

Men nu bestämde vi oss att bilen har fungerat mkt bra och kan vara bra med en extrabil... dock har den några defekter som måste åtgärdas...
så idag köptes ytterligare en 855-95a som reservdelsbil... så utöver rena reservdelar skulle ja gärna flytta över lite trevlig extrautrustning som reservdelsbilen trevligt nog var utrustad med!!

bland annat skulle ja vilja flytta över den en automatisk ac-anläggning går denna flytta över till den andra bilen vilken har manuell ac?? och i så fall vad behöver göras??

kommer även flytta över skinnsäten och dessa har el-inställning finns uttag till detta i alla bilar eller måste man ta med några kablar??

Har förstått att färddatorn går att flytta över är det bara flytta över enheten och plugga in??

är det en massa jobb flytta över farthållaren??

Ja just det skulle även vilja flytta över ratten då den "nya" har tjusig skinnratt hur gör man detta på ett säkert sätt?? menar med airbag och sånt...

mvh Peter
av Tommty
Holbrant skrev:Hej allihop

Köpte mig en 855a-94a för några veckor sedan tänkt vara tillfällig familjebil medans bruksbilen var inne på reparation efter en påkörning!!

Men nu bestämde vi oss att bilen har fungerat mkt bra och kan vara bra med en extrabil... dock har den några defekter som måste åtgärdas...
så idag köptes ytterligare en 855-95a som reservdelsbil... så utöver rena reservdelar skulle ja gärna flytta över lite trevlig extrautrustning som reservdelsbilen trevligt nog var utrustad med!!

bland annat skulle ja vilja flytta över den en automatisk ac-anläggning går denna flytta över till den andra bilen vilken har manuell ac?? och i så fall vad behöver göras??

kommer även flytta över skinnsäten och dessa har el-inställning finns uttag till detta i alla bilar eller måste man ta med några kablar??

Har förstått att färddatorn går att flytta över är det bara flytta över enheten och plugga in??

är det en massa jobb flytta över farthållaren??

Ja just det skulle även vilja flytta över ratten då den "nya" har tjusig skinnratt hur gör man detta på ett säkert sätt?? menar med airbag och sånt...

mvh Peter
AC till ECC = Nej, krävs enormt mycket job. Skulle säga näst intil omöjligt. Behöver temp sensorer, 2st. sen byta ut hela systemet till ett elektroniskt (det vanliga AC du har nu är vajerstyrt om jag inte minns fel, ECC är elektroniskt reglerat vilket betyder att du behöver byta ut allt så gott som)

Skinnsätenrna med el = Ja, för mig att det är plug n play.

Färdator = Plug n Play SÅLÄNGE det är samma typ av mätarhus, olika färddatorer, 1 för 92-94, och 1 annan för 95+ (VDO instrument)

Ratten = http://backspegeln.com/tips_ratt.asp
av Holbrant
Oj tackar för snabbt svar då kan jag med andra ord glömma flytta över den aut-ac:en
kollade på vägverket och reservdelsbilen var reg. 94-06 och min andra var reg 94-04 så då borde väl datorn funka flytta över.... misstänker det finns någon märkning man kan hålla utkik efter innan man påbörjar ett ev byte i övrigt en skitbra länk du bifogade.. för ett rattbyte känns lite osäkert med airbagen??
av Tommty
Holbrant skrev:Oj tackar för snabbt svar då kan jag med andra ord glömma flytta över den aut-ac:en
kollade på vägverket och reservdelsbilen var reg. 94-06 och min andra var reg 94-04 så då borde väl datorn funka flytta över.... misstänker det finns någon märkning man kan hålla utkik efter innan man påbörjar ett ev byte i övrigt en skitbra länk du bifogade.. för ett rattbyte känns lite osäkert med airbagen??
Personligen gillar jag inte airbags. och dem är ju inte att leka med.

Dock hade ur den på passagerarsidan idag utan problem (bytte precis till färddator själv).

Viktigaste är att koppla bort minuspolen och vänsta helst 10minuter innan bortplockning av airbag (jag väntade 1 timma bara för jag är jag)

jag tror det ska vara samma på båda. i stort sätt så är skillnaden att 92-94 färddator har ett grå och ett grönt kontaktstycke bak och 95- har två gröna.
enda jobbiga är att man måste pilla bort hela instrumentpanelen för att byta.

bra guide till bytet:
http://volvospeed.com/dashremove2.php - utan ärbag
http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... 4&p=126022 - med airbag (stort sett samma som på 850)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Elsätena behöver bara plus och minus för att fungera, vad jag har kunnat utläsa iaf. Så om det inte finns kablar är det bara att du drar kablar till lämplig strömkälla.
Bakre cigg-uttaget sitter ju rätt lättåtkomligt t ex. Läst att vissa har kopplat det till knappen för sits-värmen t om :lol:

Har du en komplett bil med ECC så kan du mycket väl flytta över... Men, det är ju som sagt inget litet jobb direkt, du lär istortsett riva 2 bilar och flytta över rubb och stubb.
Sen lär du ju ha nya packningar, provtrycka systemet, vakuumsuga och fylla, vilket inte är gratis.

Själva operationen är ju inte så jätte-komplicerad, men det kommer ju vara tidskrävande. Hurvida bytet från AC till ECC är värt mödan är upp till var och en att bestämma.
Hade jag en projektbil med AC och en reservdelsbil med ECC hade jag flyttat över, men jag skulle inte göra samma operation på bruksbilen då jag har behov av den mer eller mindre dagligen.

10min tycker jag personligen är i det snålaste laget att vänta innan man börjar skruva airbag, så jag skulle väl säga minst 20min iaf.
Ta bort instrumentbrädan är inte svårt eller tar speciellt lång tid. Det är bara en jäkla massa skruvar, men efter ett par gånger gör man det på 5min typ :)

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]

EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]

Min mätare satt ovanför subframen innanf[…]