NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
40mil mellan regenereringar är helt OK! Allt är ju beroende på hur långa sträckor man brukar köra.

Bytte mitt DPF för inte så länge sedan och det blir nästan exakt 40mil mellan regenereringarna. Kör bara 2.5mil enkelväg varje dag till/från jobbet samt några få km för att handla osv.
Läser du manualen så står det nämnt där i mellan miltalen som regenereringar kan/skall ske.
Antingen sker det för att filtret börjar bli fullt eller så sker det efter ett visst antal milintervall.

Stämmer bra att regenereringen har flera faser så det är helt normalt, upplever precis samma sak. Stänger du av under den sista fasen så kommer ändå regenereringen vara klar. Har för mig det är avkylningsfasen i slutet.
av MatsO
Min D4 går ca 6 mil till och från jobbet varje dag. Då är det 2 mil ren landsväg i 80-90 . 3 mil landsväg med variernade kökörning 40-80 km/h och sista milen är ren stadkärning mellan 0-50 kmh. På 17" sommardäck tar den ca 0.58 mätt på pump. Med 16" dubbade vinterdäck ligger den på 0.56.
Jag kör hygligt mjukt men det är inte någon riktig ecokörning inte.

Man kan ju tycka att en 2.0D borde kunna prestera samma siffror
av anders1010
0,58 med en D4 låter riktigt bra tycker jag. Förmodar att den är manuell? Verkar vara mycket bättre motorer, både D3 och D4. Och du har inget p-filterstrul? Med regenereingar och byte av filter och påfyllning av vätskor.. Funderar starkt på att byta den till en D4 istället.

Testade att köra den kall med farthållare idag. I 80 km/h på 5-an låg den på ca 0,54 l/m och med 6:an i under 0,5. När den blev varm sjönk det en liten aning, så då kan jag utesluta det där med konstant regenerering. Låter som kanonsiffror men f-datan visar ju alldeles för lite, det får man väga in. Dessutom kör man ju extremt lite på det viset.
Så mätt vid pump ligger den konstant på 0,7 l/m. Får nog lära mig att leva med det!

Trimbox från Dieselkraft? Någon som har erfarenhet av en sådan? Gör det verkligen 5-10% eller är det också locksiffror..?
Användarvisningsbild
av poseidon
anders1010 skrev:0,58 med en D4 låter riktigt bra tycker jag. Förmodar att den är manuell? Verkar vara mycket bättre motorer, både D3 och D4. Och du har inget p-filterstrul? Med regenereingar och byte av filter och påfyllning av vätskor.. Funderar starkt på att byta den till en D4 istället.

Testade att köra den kall med farthållare idag. I 80 km/h på 5-an låg den på ca 0,54 l/m och med 6:an i under 0,5. När den blev varm sjönk det en liten aning, så då kan jag utesluta det där med konstant regenerering. Låter som kanonsiffror men f-datan visar ju alldeles för lite, det får man väga in. Dessutom kör man ju extremt lite på det viset.
Så mätt vid pump ligger den konstant på 0,7 l/m. Får nog lära mig att leva med det!

Trimbox från Dieselkraft? Någon som har erfarenhet av en sådan? Gör det verkligen 5-10% eller är det också locksiffror..?
Om ditt snitt är 0.7 så är det ok men inte bäst. Beror på körstil. Din inledning fick mig att tro att du jämt snittade över litern.
av berrabus
poseidon skrev:Om ditt snitt är 0.7 så är det ok men inte bäst. Beror på körstil. Din inledning fick mig att tro att du jämt snittade över litern.
Håller med. Min drar 0.63-0.65 vilket inte är jättelångt ifrån. Har försökt snålköra men kommer inte lägre. Ta även en titt på spritmonitor.de så är inte 0.7 konstigt på ngt sätt.
av getsome
Trimboxar ska du hålla dig ifrån så mycket du kan , dom lurar datorn att motorn får för lite bränsle och öka insprutet utan att något annat i mappningen ändras så du lär få ännu högre förbrukning med dessa , färddatorn kommer visa lägre men den faktiska ökar. Vill du få ner din förbrukning så rekommenderar jag isf en eco tuning som en del trimfirmor erbjuder , där byts bilens mjukvara ut och en professionell mappning utförs som tar hänsyn till alla parametrar samt den är inte så mycket dyrare än en fulbox problemet är att du kan aldrig låta volvo uppdatera mjukvaran i bilen för då försvinner ekomjukvaran. Det är inte så att du har anliggning på någon broms som gör din bil törstig ? behöver inte vara mycket men det gör stoor skillnad , lätt att kolla iaf.
av MatsO
Den är manuell ja :)
Filter ska bytas vid behov men det finns inget intervall på det så förhoppningsvis 15-20 000 mil
Inga vätskor förutom Diesel.
Och något gott i föraren lite då och då ;)
av anders1010
D4:an låter lockande..Men samtidigt känns det mindre bra att byta bil det första man gör. Aldrig någon god affär. Körstil skrev någon? Jag kan bara säga att det går inte att köra mjukare och snålare än vad jag gör. Det är helt omöjligt! Skulle vara intressant att veta vad den drar om man kör den riktigt hårt när den vill ha 0,7 med ett ägg på gaspedalen..
Märkligt det där du skriver om trimboxen. Det är mycket möjligt att det stämmer på vissa bilar. Men många förespråkar den. Har pratat med flera olika personer ang ämnet och dom har samtliga varmt rekommenderat att införskaffa en sådan.
Till och med bilverkstaden där jag alltid servat bilen. Ägaren där har en Saab 9-5 av den allra sista modellen Saab byggde. Den kör han med trimbox och förbrukningen har tydligen minskat drastiskt. En annan firma har 6 bilar, samtliga kör med trimboxar och dessa drar tydligen i snitt 7-8% mindre diesel enligt personen jag pratade med. Alla mäter vid pump.

Men du har alltså dåliga erfarenheter av boxar?
Tror jag tar och hoppar allt och kallt accepterar 0,7. Rätt kasst är det dock om man tänker på att den har sommardäck och var i landet jag befinner mig. Pratade med en kille jag känner som har en V70 D3-11 aut den drar mindre än min och han kör mer i stan än mig. Dessutom är den nästan alltid full med last . Och han kör definitivt inte någon eco-driving, långt där ifrån. Den ligger i stort sett konstant på 0,67 l/m. Också det är uppmätt vid pump.
Verkar inte vara många som förlitar sig på färddatorn, nog inte bara volvos datorer som visar glädjesiffror.
av getsome
Du kan ha ett antal andra fel på bilen som inte nödvädigvis ger felkod , EGR ventilen hängt sig i öppet läge , kassa spridare (lätt att testa , googla leakback diesel injector test) , kamremmen kuggat över 1 hack , turbon börjar bli trött , listan kan göras lång , bästa hade varit att logga dina parametrar och jämföra mot en bil som går som den ska.
gör dig själv en tjänst och köp en DICE med VIDA från Kina så kan du iaf läsa ur dina värden och jag kan hjälpa dig att jämföra mot min bil , det är den bästa 1000 lappen du någonsing lagt på din bil (dom finns att köpa på aliexpress.com) och du slipper åka till volvo för felsökning.
@ Anders1010: Jag tycker inte du skall nöja dig med 0.7 i snitt, jag anser att nåt måste vara fel. Försök avgöra om du har ständig genrerering och ifrågasätt isf det mot bilhandlare om du inte köpt bilen privat.

Jag har haft min V50 2.0D sen 2007 och den har alltid snittat runt 0.56-0.62 sommartid , EGR bytet blev faktiskt ett lyft då jag i snitt sänke förbrukning med 0.02, vad nu det kan bero på. Jag vill även tillägga att under säsongen då dieselvärmaren inte går så visar iaf min färddator exakt förbrukning jft km ställning mot tankade litrar. Vintertid stiger dock förbrukning vid tankning till c 0.7-0.75 beroende på hur kallt det är eftersom värmarens förbrukning inte kommer med i färddatorns snitt.

Gjorde en resa på drygt 80 mil under en dag förra veckan med vinterdäck a´snittfart 85 km/h med snitt på 0.57 l/mil , blandat 90 väg och motorväg samt ett par mil stadskörning på det, ok tycker jag. Förbrukning drar dock fort iväg så fort man kör mer än 80-90 km/h. Vid längre körning på 80 väg snittar jag 0.53.
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]