Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej någon som vet orsak eller har jag bara kastat pengarna i sjön ?
Köpt och bytt båda hjullagren fram till min Volvo V70 -99 på Biltema. Det ena bara sen i somras det andra ännu tidigare sen, två månader.
Vinterdäckbyte på verkstad då visar det sig att båda lagren fram GLAPPAR :shock:
Har haft isär och konstaterar att det glappar i båda lagerhusen !!! Tyvärr inga kvitton kvar så min fråga är hur gör jag ?
Nya igen och då SKF lager eller kan det va nått annat...?
av *pettson*
Nu vet jag inte hur det är kontrollerat och hur mycket det glappar.

Men..
Hjullager SKA glappa, dock LITE. Lagren blir tajtare när dom blir varma helt enkelt.
Glappen kan ENDAST kontrolleras när drivaxeln är på plats och dragen med angivet moment varesej det är skruv eller mutter till drivaxeln.
All annan kontroll är vilseledande.

I övrigt så anser ni fortfarande att det är fel är det läge att leta på kvittona.
Det är ju garanti på lagren. Se till att få dom utbytta då.
Det som brukar misstas för lagerglapp annars är kassa spindelleder. Kontrollera detta.
Tack! snälla ni för alla tips. Jag har ringt idag och visst är det så att man kan ha kontoutdrag och det har jag :D
Så jag får dra ur båda två låta, bilen stå och så köper jag SKF lagersats istället ...vad tror ni om det ? :)
av *pettson*
annabulla skrev:Tack! snälla ni för alla tips. Jag har ringt idag och visst är det så att man kan ha kontoutdrag och det har jag :D
Så jag får dra ur båda två låta, bilen stå och så köper jag SKF lagersats istället ...vad tror ni om det ? :)
För mej får du köpa SKF sats om du vill, det är helt upp till dej. Det är en stor prisskillnad men inte lika stor kvalitetsskillnad.
Sen är det kanske en fråga om pengar?
Du är nämligen inte självklart berättigad till pengarna tillbaka för varan. Butiken har rätt att ge dej en felfri vara i första hand för att avhjälpa felet.
Enda gången butiken ska ge dej pengar tillbaka i första hand, är när det är öppet köp, vilket innefattar max 30 dagar sedan inköpet och du lämnar in en oanvänd vara i orginalförpackning.
Självklart har jag ingen aning om hur dom ställer sej i frågan, men så ser köpreglerna ut.
Jag har köpt ett hjullager på biltema, och det höll i nästan tre år och ca 4-5000 mil. Det glappar inte, men rullade för lätt och lät illa. Kostade 549 kr.
Mekonomen tar ca 1800 kr, men klarar det inte 15 000 mil så är ju biltemas mer prisvärt ändå.
Tvivlar på att ett lager för "normalt ockerpris" håller så länge, nån som har erfarenhet?
*pettson* skrev:
annabulla skrev:Tack! snälla ni för alla tips. Jag har ringt idag och visst är det så att man kan ha kontoutdrag och det har jag :D
Du är nämligen inte självklart berättigad till pengarna tillbaka för varan. Butiken har rätt att ge dej en felfri vara i första hand för att avhjälpa felet.
Enda gången butiken ska ge dej pengar tillbaka i första hand, är när det är öppet köp, vilket innefattar max 30 dagar sedan inköpet och du lämnar in en oanvänd vara i orginalförpackning.
Självklart har jag ingen aning om hur dom ställer sej i frågan, men så ser köpreglerna ut.

helt fel faktiskt. Det där är en helt stor gråzon som företagen inte kan använda sig av. Företagen har rätt att erbjuda avhjälpande (reparation) eller omleverans (utbyte) först. Godtar inte kunden detta så kan man kräva pengar tillbaka.

MÅNGA butiker idag skiter i den regeln och säger "nej, du får bara tillgodo/presentkort som max".

Om dom är alldeles förjävliga (vilket jag inte tror dem är då biltema brukar vara trevliga) så kan du kräva reseersättning.

Men personligen skulle jag tagit emot byte, hört från många att biltemas hjullager faktiskt är bra.
Måndasexemplar kan man få oavsett vart man handlar. Det gäller allt.

Och som tommty säger så är det där lite av en gråzon.
Jag har t ex skickat tillbaka många PC komponenter genom åren som varit uppackade, monterade samt startade (oftast har det visat sig att nämnd komponent inte funkar bra med någon övrig komponent).
Därimot skulle det nog inte gå lika bra om jag t ex hade använt produkten i X antal dagar/veckor/whatever utan att kontakta företaget. Iofs har det gått bra den gången jag behövde det, då felet uppstod efter flera veckors användande, MEN! Då gav dom mig en ny komponent först, när denna visade sig att inte fungera heller så fick jag pengarna tillbaka.

Nåja nog om det drabblet. Jag tycker iaf att blir man erbjuden så ska man ta emot ett utbytes iaf 2ggr innan man kräver pengarna tillbaka.
Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]

EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]