Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svedan
Nu i bytartankar.. Kört xc70 i 16000 mil, innan dess xc90 i 16000 mil. Den senare var nog favoriten..
Någon med erfarenhet från både xc 70 och xc60? Jag kör mest lansdväg, diesel, och behov av awd (drar ofta släpkärra).
Dom kostar ju ganska lika, och ingen har direkta säljerbjudande mer än den "vanliga" rabatten man brukar tjata sig till.
Ungarna utflugna, så baksätet är mestadels tomt. Vanligare att dom är fällda när man kör grejer.
Synpunkter tack.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det finns nog ett antal trådar om detta att söka upp men de flesta slutar i att bilarna är väldigt lika. Kupén är snarlik mellan de två men XC70 har något större bagage (55liter?) men i mångt och mycket handlar det bara om vilket typ av bil man gillar.
Själv köpte jag XC60 mest för att jag kört V70 i några år och det kändes tråkigt att köpa XC70 så de ju är i princip samma bil. Omväxling förnöjer.

XC60 borde väl ha lite bättre framkomlighet pga större hjuldiameter och högre markfrigång. Om det spelar någon roll.

/Martin
av Petzzon
Har kört båda och trivdes väldigt bra, dock var det största problemet i mina ögon att bagaget var mindre. Dessutom är dragvikten mindre, framför allt med manuell låda, kan man leva med detta hade jag valt XC60
Användarvisningsbild
av bjornw
Jag tycker XC60 är fräschare i inredningen och mycket trevligare på vägen (speciellt med progressiv servo), inte så sävlig som XC70. Jag gillar också den högre höjden. Tycker man sitter bättre bak i XC60 pga det högre baksätet och vi hade lättare att få in barnstolarna i den. I diverse begagnat-undersökningar brukar XC60 placera sig högre än V/XC70 och den har enl AMS mycket större andel nöjda kunder.

Möjligen är den lite stötig på dåliga vägar där XC70 sväljer potthålen aningens bättre.
av sweborn
Har haft både XC70 och XC60 under året. XC60 ger i mina ögon ojämförbart mer ägarglädje, så behöver du inte det extra bagageutrymmet i XC70 rekommenderar jag XC60. Dessutom sitter man som sagt högre och luftigare i XC60. Samt mysigare. Jag skulle gärna ha det extra bagageutrymmet pga småbarn men skulle inte byta mot en XC70 trots det, vi sitter alldeles för trevligt i XC60.

XC60 följer också Volvos rådande myrsloksdesign, som V60 >fulländat< och V40 fortsätter med. Den lär åldras betydligt bättre än XC70 som inte knyter an alls till dagens design på Volvo.

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=5[…]

Startar ej

Har en Volvo v60 2017 D4,ibland när jag tryck[…]

Menar du att när du losar klippset få[…]

Relä luftpump 850

Hej. Nu har jag sökt på de flesta st&au[…]