Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vägkung
Hej!
På frugans S40 00:a har fläkten börjat att "kuka ur", fläkten går för fulla muggar hela tiden. Vi har bytt EEC-panelen, men inte hjälpte det, samma problem som innan, visserligen skulle man kunna tro att även den panel som vi bytte till är kass, men chansen för det är som jag ser det ganska liten, men visst, osvuret är bäst.
Det hela började med att värmen/kylan fungerade lite hur som helst, typ varannan gång fungerade det, och nu går fläkten på fullvarv hela tiden, och ingen skillnad mot tidigare, alltså kylan/värmen "fungerar" typ varannan gång?

Var tycker ni att jag ska börja leta fel någonstans?
av umekille
motståndsbryggan som sköter hastigheterna har gått sönder och ger bara full ström
då fläktmotorn börjat gå för tungt och ta för mycket ampere.(säkerhetsgrej så inte fläkten stannar helt)
Byte av fläktmotor rekomenderas innan ny motståndsbrygga ditsättes då den gamla oftast bränner bryggan direkt.
av vägkung
Hej!
Tack för snabbt svar.
OK, det var väl det jag trodde, alltså att "motståndsbryggan" som gett upp, men det förklarar inte varför värmen/kylan inte fungerar, så har du/ni här på forumet någon teori om varför man inte kan reglera värmen/kylan som det är tänkt?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Finns ingen motståndsbrygga i dessa bilar, däremot finns det en transistor som kan gå sönder..
Tyvärr så är det ju inget svar på varför inte värmen/kylan beter sig som den ska.
Användarvisningsbild
av vetten
Ett av de vanligaste felen när klimatkontrollen inte funkar som den ska är just transistorn det som felar. På varje sida av kontrollpanelen så är det som små galler och där sugs kupeluften in så att värmekontrollen av lufttempen i bilen känns av, om fläkten på bilen inte går eller kanske bara ibland så vet inte klimatkontrollen hur den ska reglera värme och luftflöde. Den luft som sugs in genom dessa små galler går vidare genom två slangar som är anslutna till en av värmekanalerna och om inte fläkten går så blir det ju inget sug i dessa slangar eftersom den luft som passerar där genom drivs av vakumet som bildas av fläkten.
Så mitt tips är att det antagligen är transistorn som spökar, om detta finns det många jättebra trådar här på forumet.

Bytte transistorn på vår V40 i våras och när jag skulle köpa ny hos min volvohandlare så hade dom den till min förvåning hemma på hyllan och det enligt reservdels killen pga att det var ett av de vanligaste felen på dessa klimatanläggningar.
av vägkung
Hej igen!
Ny transistor blev det, och har även provat att byta till en annan EEC-panel, men problemet kvarstår. Det finns dock en liten skillnad, om jag bryter lite på det långa kontaktstycket (det gröna kontaktstycket) så fungerar allt som det ska, men när jag släpper kontaktstycket slutar det att fungera.
Antingen glappkontakt, eller kassa lödningar, men det spelar ingen roll vilken av panelerna jag provar med, så själva panelen tror jag inte är kass, jag ska prova att byta till ett annat kontaktstycke, jag återkommer med resultat.
Fram tills dess- kom gärna med mer förslag.
Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]

Volvo 740 startar inte

Sonen har en EPA 740 årsmodell 90. Batteriet[…]