Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av osla
du kopplar in varvräknaren på tändspolen. sen kopplar du in belysningen genom att använda en "tjuv" från belysningen från någon av dom andra instrument belysningarna och så bara jorda. sen tycker jag du ska försöka få tag på volvo original vdo mätare (52mm) det är lätt det snyggaste
Användarvisningsbild
av maccus
osla skrev:du kopplar in varvräknaren på tändspolen. sen kopplar du in belysningen genom att använda en "tjuv" från belysningen från någon av dom andra instrument belysningarna och så bara jorda. sen tycker jag du ska försöka få tag på volvo original vdo mätare (52mm) det är lätt det snyggaste

okej tack för ditt svar :D

men finns det verkligen inga fördragna orginalkablar till detta & vart köper jag en VDO 52MM MÄTARE ?? jag har kikat runt lite med
det finns bara andra märken & finns det splitternya vdo 52mm at köpa isf eller är det bara begagnade som finns ?? & hur stort är diametern på detta hålet som finns bakom det fyrkantiga plastlocket ??
av Rådlös
Här är ett exempel: http://www.ga1.se/vdo-varvraknare-p-243-c-190.aspx
Det finns säkert flera andra återförsäljare. Bl.a fritidsbåttillbehör. Men om du skulle köpa från en sådan leverantör så tänk på att båtinstrument och all annan elutrustning har en separat jordledning. Båtar är ju för det mesta av plast eller trä, medan bilar är av stål. I dom senare är det ju tänkt att jorda direkt i chassiet.
av osla
maccus skrev:
osla skrev:du kopplar in varvräknaren på tändspolen. sen kopplar du in belysningen genom att använda en "tjuv" från belysningen från någon av dom andra instrument belysningarna och så bara jorda. sen tycker jag du ska försöka få tag på volvo original vdo mätare (52mm) det är lätt det snyggaste

men finns det verkligen inga fördragna orginalkablar till detta & vart köper jag en VDO 52MM MÄTARE ?? jag har kikat runt lite med
det finns bara andra märken & finns det splitternya vdo 52mm at köpa isf eller är det bara begagnade som finns ?? & hur stort är diametern på detta hålet som finns bakom det fyrkantiga plastlocket ??
jag tror nog det kan vara svårt att hitta dom som satt orginalmonterade i volvo eftersom dom är som "insjunkna" i panelen en liten bit med en sarg. sök på google så kommer du se hur jag menar
Användarvisningsbild
av maccus
osla skrev:
maccus skrev:

jag tror nog det kan vara svårt att hitta dom som satt orginalmonterade i volvo eftersom dom är som "insjunkna" i panelen en liten bit med en sarg. sök på google så kommer du se hur jag menar

okej tack ska kolla runt lite på Google......men vet du/någon annan diametern på hålet till varvräknaren/klockan ??:-/
av Amarace
Vilken 52mm mätare som helst passar i hålet, det är alltså gjort för en 52mm mätare, att original är insjunken är för att täcksargen är gjord på det viset, man kan alltså ha en eftermarknadsmätare lika gärna med den sargen (men med eftermarkad brukar man få ta bort lit epå kanten av sargen som går mot mätarens kant då den bygger mer på eftermarknads jämfört med original).
Du måste även ha gunnikuddarna för att mätaren ska sitta fast, dom klämmer fast mätaren, eller några varv med eltejp runt mätaren fungerar också.
Användarvisningsbild
av maccus
Amarace skrev:Vilken 52mm mätare som helst passar i hålet, det är alltså gjort för en 52mm mätare, att original är insjunken är för att täcksargen är gjord på det viset, man kan alltså ha en eftermarknadsmätare lika gärna med den sargen (men med eftermarkad brukar man få ta bort lit epå kanten av sargen som går mot mätarens kant då den bygger mer på eftermarknads jämfört med original).
Du måste även ha gunnikuddarna för att mätaren ska sitta fast, dom klämmer fast mätaren, eller några varv med eltejp runt mätaren fungerar också.

tack för tipset då kör vi på med denna metoden.......men vad är det för gummi kuddar du snackar om nu ??:-/
av osla
maccus skrev:
Amarace skrev:Vilken 52mm mätare som helst passar i hålet, det är alltså gjort för en 52mm mätare, att original är insjunken är för att täcksargen är gjord på det viset, man kan alltså ha en eftermarknadsmätare lika gärna med den sargen (men med eftermarkad brukar man få ta bort lit epå kanten av sargen som går mot mätarens kant då den bygger mer på eftermarknads jämfört med original).

tack för tipset då kör vi på med denna metoden.......men vad är det för gummi kuddar du snackar om nu ??:-/
några småa avlånga kuddar, om du plockar bort locket för hålet där mätaren ska sitta så ser du tre spår som kanske är 5-6 mm breda där dom ska ligga och på så sätt hålla fast mätaren. går att ta några varv med eltejp också eller vad man nu kan hitta, det ska bara kila fast mätaren
Användarvisningsbild
av maccus
osla skrev:
maccus skrev:

några småa avlånga kuddar, om du plockar bort locket för hålet där mätaren ska sitta så ser du tre spår som kanske är 5-6 mm breda där dom ska ligga och på så sätt hålla fast mätaren. går att ta några varv med eltejp också eller vad man nu kan hitta, det ska bara kila fast mätaren

ahhhh okej tack :D
Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m&o[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]