Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Landin
Lucif3r skrev:Okej, då är den nog bytt till större, för jag hade 60A i min. Skulle egentligen ha bytt den då lysena dog när jag drog på stereon lite småhögt :P men blev aldrig av...
80A har jag för mig satt på turbo-modellerna, men är inte säker. 960 vet jag hade ännu större, om det var 90 eller t om 100A.

Vart någonstans mätte du upp dom där 14v? Om du mätte direkt på generatorn så säger det ju inte så mycket om hur kablaget mår på vägen till batteriet.
Enligt Mekonomens sida så finns de 65a, 80a och 100a om jag söker via mitt regnr.

Jag kollar alltid på batteriet när jag kollar vad den laddar, det är ju där det är intressant vad den laddar :)
av Landin
Nu har jag nog löst mitt lilla xenonproblem... Fick veta att originalrelät till extraljusen är tänkt för två lysen á 55w, alltså max 110w, jag krämar på med de dubbla... Tror ni ser problemet där... Så ett större relä ska dit, och som sagt, ett nytt batteri.

Besiktningsdags på måndag klockan 07.40 om jag inte minns helt fel. håll tummarna nu att de blir blankt papper! :P Känns som att de kommer att bli så, har kollat den flera gånger men har inte hittat ett enda problem, pajj bromsljus i rutan var ett men det är ju fixat nu, och det sitter nya blinkerslampor runt om så jag åker då garanterat inte på att de är fel färg nånstans och inga glapp har jag hittat heller.
av Landin
Sådär, godkänd på håret, tvåa på trasigt antennfäste och bra att veta på främre yttre länkarmsbussningar men behöver inte visa upp den igen. MEN! Den har ju en tvåa som slutsiffra, vilket innebär att innan första juni tror ja de var, så måste jag visa upp den IGEN för att få köra ett helt år, så överladdningen ska få vänta lite däremot så ska de in xenon i originallyktorna nu och fjädrarna ska förlora ett par varv så man slipper åka runt i ett höghus
av Landin
Bild
Alla dioder på plats. Anledningen att jag valde just blått, vilket en del anser vara "epa" är för att det ska matcha ihop med stereon, som har just blå belysning.
av Landin
Förövrigt så kommer det nu bli lite "projekterande" med denna bil, av den anledningen att jag smällde den idag... Snorhalt delvis nu så i en högerkurva trots låg fart, ca 30-40 bara, så kom arslet ut och jag blev passagerare tämligen direkt. Bra många meter senare planterade jag fronten i en stenhop så plast och glas flög hejvilt och stötdämparna i rambenen bottnade.

Resultat:
* Två TOTALT mosade extraljus, + tredje har lite skadad plastsarg
* En söndersliten xenonlampa
* Knäckt extraljusfäste
* Totalt mosad framlykta
* Spräckt framblinkers
* Stötfångarplast skrot, både mitt framför lyktan där de tog värst och nere vid läppen som även den är spräckt
Dämparen på högra sidan, alltså den i rambenet till stötfångaren, visade vid en snabb koll spår på att den har bottnat, så nog tog de tvärstopp allt.

Bild
Som sagt, lite battlescars... dock blev de ju ENDAST materiella skador, enda jag fick var ju en oplanerad utgift, och att jag blev på sämre humör för att jag smällde bilen. Dock så blev de en lättnadens suck när jag klev ut och kikade på skadorna, då man såg extraljusrester och glas osv flyga 1.5-2 meter upp i luften och landa på vägen så var man ju inställd på att de var betydligt värre skador. Min nya regskylt är som synes inte så snygg längre, den var rätt ihopskrynklad en stund
Bild

Bild
Min nya fina blinkers! detta är dock de enda som blev på den, så detta blir kvar ett tag, tills jag känner att jag kan lägga ut pengar på "strunt" och beställa vita sidoblinkers, då ska jag beställa ny blinkers samtidigt. Men tills vidare så blir denna kvar.

Lite positivt i de hela:
1: Bilen är inte sne, dämparna i rambenen gjorde de dom sitter där för, rätt bra spel på dom så det kunde knuffas ihop rätt mycket utan att det skadade något vitalt. Har haft in den på smörjgropen hos en polare och vi kikade runt under den och som sagt, de syns att dämparna har bottnat, men själva rambenen och kylarfästen osv osv är helt intakt
2: Hjulen är där dom ska va, såg dock ja behövde pumpa ett framhjul, men de må ju va
3: Alla grejer är redan ordnade, en kusin har fyra likadana extraljus som inte används så tills vidare ska jag låna två av han, dock väntar jag tills jag ska laga resten med att montera allt iom att extraljusfästet måste riktas bla. Stötfångare blir en sprillans ny då min volvofantast till svåger "råkade" ha även en sån liggandes, han skulle även ordna fram en ny xenonlampa. Dom gillar visst inte att bli utryckta ur hålet i reflektorn UTAN att bygeln är lossad...
Lyktan inhandlades på Lycksele Bildemontering, den lär ja ju dock byta före jag lagar det övriga, inte så klokt kanske att köra utan glas på lyktan... Brukar bli svart rätt fort då.

Så, nu fick jag mig som sagt lite pyssel. Egentligen väldigt lite, tar ju bara nån timme så är den ju hel och fin igen. Dock hade man ju helst sluppit att göra detta öht
Användarvisningsbild
av Guligan
Tråkigt att krocka, men tyvärr hör det ju på något vis till. Tror det är väldigt få här som klarat sig helt utan skador under sin "bilkarriär".

Jag gillar för övrigt din trådstart: Har hållit mig undan lite nyare Volvos tidigare då dom inte riktigt varit nått som tilltalat mig
Och så går du och köper en -91:a, 21 år gammal Volvo... 8)
av Landin
Guligan skrev:Tråkigt att krocka, men tyvärr hör det ju på något vis till. Tror det är väldigt få här som klarat sig helt utan skador under sin "bilkarriär".

Jag gillar för övrigt din trådstart: Har hållit mig undan lite nyare Volvos tidigare då dom inte riktigt varit nått som tilltalat mig
Och så går du och köper en -91:a, 21 år gammal Volvo... 8)
Jo, men de kan ju inte gå bra alla dagar, jag har klarat mig bra egentligen, detta är första gången jag krockar, några enstaka snödrivebesök pga lite för optimistisk förare vid bresladdande har de ju blivit, nu fanns de dock ingen snö som bromsade min framfart, utan de gjorde stenhögen istället...

Haha motför 66a Amazon är den ju flång ny ;) speciellt den sista choppade jag hade, man kan väll säga som så att den var "lite" sämre i skicket, eller ja, 945an är fortfarande bättre trots krockskadorna :P
av Landin
Plockat isär den idag, ville se mer ordentligt bla hur krockbalken såg ut, så nu är den RIKTIGT ful fram... alla ni som sett en 940 med bara krockbalken vet vad jag pratar om :P själva stötfångarplasten kastades men galler, luckor över bogseröglor, läppen och listerna uppe på är såklart sparade, iofs är den stora trasig men bättre än inget iaf, en ny var lite väl dyr + att jag isf måste byta ena lilla också som de sluppit en bit från. Såg förövrigt att sidofästena på stötfångaren var lösryckta :P
Extraljusfästet är även de fixat, var liiiiite krokigt om man så säger.
Så nu kör jag runt men demonterad front tills vidare, strippade fast regplåten runt balken så är man lite laglig iaf, dock har man ju ljusinställning som är helt åt fanders nu men de grovjusterar jag då jag skruvat ihop bilen igen och sen får SBP finjustera dom åt mig :)
Några bilder blev de inte då de blev för mörkt, men om de är intressant så kan jag knäppa nå pics imorgon
av Landin
Lucif3r skrev:Ta bort krockbalken bak och fram, och spara bara balt-dämparna... tuuut tuuut här kommer tåget! Så åkte jag 4 mil när jag skulle lacka 945an :lol:
Balken torde nog åka av då allt ska ihop, så får jag göra klar stötfångaren brevid bilen, tror de är lite enklare att få dit alla piggar som håller plasten, och kanske även den där listen uppe på stötfångaren, som jag nog får åka helt utan i brist på en hel... såg jobbigt ut att få dit den igen.
Ska leta i färglagret efter en burk blanksvart också, då ja nu liks har lös listerna under lyktorna så ska jag lacka om båda, den högra har tydliga spår efter krocken och den andra är mest 28000mil-dassig, såklart försvinner lykttorkarna nu men hålen förblir kvar däremot
230fk går snålt

Detta är enda jag hittat på hur man m&a[…]

Rostskyddstips

Owatrol och Fluid-film är välkända […]

Bud från utländsk intressent för a[…]

Hej på er! Jag har felkod P2101 i min Volvo[…]