Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johnken
mattish skrev:
Det är ju inte så att man inte står ut med en manuell V70, men det är inte någon upphetsande växellåda :P
Misstänker att det är en lagerbil du kommer köpa, undra vad det händer med våra avtal om två månader när V70 inte är miljöklassad längre...

ps: Börjar företaget på Vec?
Gällande avtalet så måste man nog ta och höra vad som händer. Ingen har då sagt något om att det kommer bli förändringar som jag har hört i alla fall.
av MattiasD
mattish skrev: Misstänker att det är en lagerbil du kommer köpa, undra vad det händer med våra avtal om två månader när V70 inte är miljöklassad längre...
V70 är miljöklassad nästa år med etanol och gasmotorer. Avtalen borde rimligen innehålla dessa bilar, om nu miljön är viktig för företaget.
av mattish
MattiasD skrev:
mattish skrev: Misstänker att det är en lagerbil du kommer köpa, undra vad det händer med våra avtal om två månader när V70 inte är miljöklassad längre...
V70 är miljöklassad nästa år med etanol och gasmotorer. Avtalen borde rimligen innehålla dessa bilar, om nu miljön är viktig för företaget.
Du vet sen innan att vi inte får välja annat än diesel... Osäkert andrahandsvärde är den största anledningen.
av MattiasD
mattish skrev:
MattiasD skrev:
Du vet sen innan att vi inte får välja annat än diesel... Osäkert andrahandsvärde är den största anledningen.
Då är miljön inget viktig för företaget och det är bara löjligt att idag kräva miljöklasssad bil, om kravet helt plötsligt inte gäller efter årsskiftet.
av mattish
MattiasD skrev:
Då är miljön inget viktig för företaget och det är bara löjligt att idag kräva miljöklasssad bil, om kravet helt plötsligt inte gäller efter årsskiftet.
Visst är det löjligt, men det är nog inte företaget som styr det. Hela systemet är ju knepigt. Skulle företag tänka på miljö så skulle man få åka tåg bara :P
Jag kör diesel för det är mest plånboksvänligt. Hade jag fått en etanolare hade jag nog fått mindre förmånsvärde, men det hade nog ändå inte gått billigare än dieseln..
Användarvisningsbild
av Knight8806
Sen ska vi inte glömma att etanolen blir dyrare nu i vinter. Det blir faktiskt billigare för dessa ägare att köra på bensin i ett tag framöver. Jag tycker vi inte ska hålla på och definiera ordet "miljövänlig" i den här tråden, eftersom en diesel är miljövänligast i den meningen att den drar minst, samtidigt som etanol (alkohol) är miljövänligast i den bemärkelsen att det är förnyelsebart drivmedel som framställs ur spannmål, sockerrör, vete och skogsråvara. Det blir liksom ord mot ord utan att det hjälper TS komma fram till ett bra beslut gällande val av motor.
Användarvisningsbild
av Guru
Johnken skrev:Så valet kommer då att stå mellan en V70 D2 automat med momentum-paketet eller så då en V70 D3 manuell med momentum och dynamic paketet.
D3 alla dagar i veckan. Bättre prestanda och gångkultur fast med samma förbrukning. Om du kan leva med volvos manuella låda. Även om man föredrar automat så tycker jag ändå att valet är lätt, motorn och utrustningen väger över. Speciellt som du bor norrut och inte rullar i köer hela tiden så måste man verkligen hata manuell för att välja D2 och komma åt automaten.
av Johnken
Tack för eran input. Till imorgon em så skulle volvo skaka fram en D3 manuell. Det tog tid och var svårt verkar det som. =)

Som jag känner just nu så vinner slöheten i form av att slippa växla före läderklädsel, sportratt och 17" fälgar. =)
Användarvisningsbild
av Guru
Viktigast av allt är dock att köra de olika alternativen för att skapa sig en egen uppfattning! Det är ju du som ska köra runt i bilen framöver, inte vi.
Användarvisningsbild
av Guligan
Jag ser inte riktigt poängen med D3. För några få tusenlappar så får man en D4, dvs +27 hk. Lägre kostnad per hästkraft erbjuder väl inte ens trimfirmorna...

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?