Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tungviktarn skrev:Pucken dvs tändningslåset har ju en konstantplus ej säkrad
Något som kan spöka här? .. Tändningslåset som drar tjuvström låter långsökt
Använd en tångamperemeter som klarar DC ström. Kläm den sedan runt alla kablar du misstänker och spåra tills du hittar förbrukaren. Då behöver du inte koppla loss och kan mäta i princip överallt så länge returen inte också är i tången.
Även tändningslåset får sin matning via plusplinten.
Enl. mitt schema finns det två plusplintar en på vänster och en på höger sida någonstans under instrumentpanelen.
Det är en dosa med två fastsättningsöron och det går bara röda kablar ut från den
varav en kabel som kommer in direkt från batteri.

Det vore en fördel om du kunde hitta dessa plusplintar och då kunna koppla ur en kabel åt gången och mäta.
Förmodligen är inkommande kabel +12 V från batteri något grövre än de utgående röda kablarna.
Då gick det ju lättare att se vilken plusplint som matas från den batterikabel som du konstaterat är strömförande.

Tror enda chansen är att du kan hitta dessa plusplintar och därifrån genom mätning konstatera vilken av de utgående kablarna från plusplinten som drar ström.
Har du tur så kanske det går att följa den kabeln.

Om du mot förmodan inte kan hitta dessa plusplintar tycker jag att du kan fråga på en Volvoverkstad var exakt dom sitter.

Det kan ju kanske vara svårt att hitta var den strömförande kabeln går ändå, men du har ju kommit betydligt närmare inrigningen då.

Hittar du plusplintarna är jag tacksam att få veta var dom sitter, men som sagt i princip allt elektriskt utgår från dessa plusplintar och samtliga kablar både inkommande och utgående är röda enl. kopplingsschemat.

F.ö. tycker jag du arbetar logiskt med felsökningen, synd bara att du inte har ett kopplingsschema.
Volvo har ju tidigare sålt kopplingsschema i det sk. gröna häftet, ett 1cm tjockt häfte/bok c:a 300:- som är mycket utförligt och pedagogiskt, fråga om det finns kvar att beställa.

//tuxedo
Hagiz skrev:Drar 1,1A i tjuvström … Har provat att rycka samtliga säkringar. Dippar endast något när jag rycker till radion, då 0,8A vilket fortfarande är alldeles för mycket.
Hej. Om förbrukningen minskar 0,3 A när du drar ur säkringen till radion tyder det ju på något fel där. En radio ska inte dra 300 mA när den är avstängd. Prova att ta ur radion helt och hållet – den får (åtminstone om det är rätt kopplat) ström från "två håll" – dels via en säkring och tändningslåset och dels konstant +12V via en annan säkring.

På 740 -92 (som väl i allt väsentligt har samma elsystem som 940 -92) sitter en "plusplint" bakom handskfacket – tar man bort det ser man. Men jag är inte säker på att det är så smidigt att mäta utifrån den – det såg ut som att det mest var krympslang och annat över alltihop.

Mvh

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]