Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peter78w
#696930
Går i tankar om att byta bil.
Har lite funderingar och behöver behöver era tips.

Det gäller 07-08 s80 eventuellt kan tänka mig v70 II men helst får det bli s80.
Antingen 2,4D eller D5. Spelar nog ingen roll.
Men den ska vara utrustad med automatlåda Geartronic heter det väl på volvo språk.
Har hört att volvo ska ha en nyare automatlåda till dessa dieslar tror den är 6-stegad. När kom den?

Skiljer det sig nåt i mellan årsmodellerna 07 och 08 och då tänker jag på allt tex maskinellt?
2,4d är oftast billigare i inköp men även skatt och försäkring men med polestar kan man få 205hk. Och då tänker jag finns det någon fördel på att köpa just D5 när man kan få ut samma effekt från 2,4D versionen?

Har även tänkt att dra husvagn med den och vad jag förstår så borde det inte bli några problem. Är chassiet mjuk på dessa? eller är dom utrustade med nivåreglering?

Det sitter väl partikellfilter på dessa. När byts dessa och är det dyrt eller är det så enkelt att man kan tom göra det själv utan att plocka ner halva bilen?
Hur är kvaliten på dieseln motorn? mycket/lite strul?
Några andra tips som jag ska tänka på? eller bra att veta? :)
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#697085
Ang 2.4D eller D5 så är det samma motorer, du får ju samma effekt med polestar sen :)

Jag skulle byta oljan i automatlådan (spola) så den är fräsch om du ska dra husvagn. Nivåreglering är inte standard men kan rekommendera att ska en bil med det ( dyrt att eftermontera), kan för övrigt intyga att S80in är riktigt bra husvagnsdragare, man glömmer lätt bort att man har vagnen med sig :wink:

Partikelfiltret på dessa motorer är underhållsfritt och behöver ej bytas ut.

Finns en del kända fel med spännrulle till hjälpaggregatsremmen, Spännrullen ska vara åtgärdad på kampanj, kolla upp detta.

Automatlådan har alltid varit 6-stegad till dessa bilar.

Vad har du tänkt för miltal ? 12000 mil är lite dyrare service, 18000 mil är svindyr då byts kamrem luftfilter mm. 3000 mil/ 1 år serviceintervall på dessa

Lycka till i billetandet :D

/Kalle
av peter78w
#697104
Menar du att den aldrig behövs bytas (partikelfilter)?
Har noll koll på vad service kostar för en s80. Kan du ni ge mig lite förslag på ett ung vad det kostar då som 12000mil/18000mil service?
av Johannnes
#697192
peter78w skrev:Menar du att den aldrig behövs bytas (partikelfilter)?
Har noll koll på vad service kostar för en s80. Kan du ni ge mig lite förslag på ett ung vad det kostar då som 12000mil/18000mil service?

18000 mil service kostar på Bilia 12-13000 kr.
Partikel behövs inte bytas.
Det är skillnad på 2.4d och D5 mellan 2010 (iallalfall den D5 motor som har 205 hästkrafter). D5:an med 205 hk är den nya med dubbelturbo bl.a. och lägre förbrukning.
Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?

Felet löst, beskrivning i första inl&aum[…]

V90 läggs ner.

På "bygg-sidan" kostar Passat T[…]