Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Rådlös skrev:.

Tanken med Ecodrive är naturligtvis god, men som så många sådana här "skrivbordsdirektiv" så har dom svag förankring i verkligheten. Den som har hittat på det här kan ju köra en V70 2.0F under några dagar så kan han ju återkomma senare. (Med ett reviderat förslag)
Nu är det ju inga "skrivbordsdirektiv". Det må tillhöra ungdomen att köra fort och vara först i kön, men många äldre bilister vägrar inse att saker och ting ändras och håller därför kvar vid att det de en gång i tiden lärde sig är det enda rätta och att det gäller fortfarande. Det fungerar skitbra i praktiken att köra på lågt varv. Fast Volvos 2-liters fleximotor måsta vara en jäkla skitmotor om man måsta köra på trean i femtio. I jobbet kör jag då och då en gasdriven Opel Combo med drygt 90 hästar och det går utmärkt att köra den på femman i femtio om det inte är något motlut. Nu är det inte många som förstått detta och mina kollegor ligger gärna på treani femtio trots att det inte behövs. Fast de har ju aldrig fått lära sig ecodriving och kör därför som de fått lära sig.
av AndS
Man väljer växel med lägsta varvtal och en acceptabel motorgång, dvs inga konstiga ljud eller vibrationer.
På vår motor innebär det att undvika varvtal under 1200-1300, dvs nomalt 4an i 50km/h, dvs 1400-1500 varv. Visst kan man klappa i 5an men tappar du lite fart så händer det inget om du gasar på och den går lite "hårdare" i motorn dessutom.
Visst kanske man skulle kunna spara någon centiliter men då går det ut över körbarheten och det är inte det värt, samt att jag även nyttjar farthållaren på 50-sträckor vilket kräver 4ans växel för att fungera.
På 70-väg är det nästan alltid 6an som gäller, men blir det kuperat och kurvigt blir det 5an.

Så använd växellådan efter sunt förnuft och hur just din motor/bil uppträder vid olika hastigheter och vägtyper.
av Jj1718
Tack för alla svar! :-)

Låter körskolans Ecodriving bytas ut mot hur bilen och motorn låter och känns. Alla bilar funkar ju olika och jag brukar köra på 4an när jag kör i 50 km.
av sorsj
Tyvärr så lärs det ut en del överförenklade saker på körskolornas ecodriving. Det är t.ex. inte så enkelt som att lågt varvtal alltid ger lägre bränsleförbrukning - motorns 'inre' gasdynamik fungerar i allmänhet bäst i något mellanvarvtalsområde, så det faktum att friktionsförlusterna (främst smörjoljeviskositetsförluster) blir lägst vid låga varvtal avgör inte allt. Motorn har, kort sagt, ett visst bästa varvtalsområde, som dessutom beror av aktuellt effektuttag - vid fullgas är det ganska säkert inte samma som vid låg belastning.

En annan aspekt är slitage - vid ett och samma effektuttag på låg växel ( = högt varvtal) resp. hög växel ( = lågt varvtal) så råder det generellt högre lagerlaster i lågvarvtalsfallet samtidigt som den hydrodynamiska smörjningen fungerar sämre och man har lägre kylkapacitet, eftersom kylvattenpumpen går långsammare. Något att också tänka på.

Ett bra råd kan vara att lyssna på motorn - det finns för det mesta ett lägsta varv där den 'känns' komfortabel (t.ex.: den vibrerar inte). För vår D5 205 hk är det varvtalet ca 1400, vilket betyder att i 30 gäller 3an, i 50 gäller 4an, i 70 gäller 5an och fr.o.m. 80 kan 6an användas. Ett kort ögonblick (t.ex. för att komma runt ett gathörn) kan man gå under dessa hastigheter.

Att tanka en dieselbil motsvarar en laddeffekt so[…]

V90 läggs ner.

Sålde precis min V90 D4 AWD 2018 13700 mil.[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Hel- eller delsyntet? Mina två senaste oljeb[…]

Köpråd, årsmodell 2020-2023

Sensus startar om varje gång du stäng[…]