Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#696152
Hej,

Projektet på lågfart: att ta ner växellådan för att byte koppling och få lådan genomgången av SVIS inför nästa sommar har tagit tvärstopp. Lådan är lossad efter allt jag kan se och förstå, lika så f*******t vill inte lådan komma ner. det går att rubba den ur läge någon mm, men den flyttar sig inte bakåt. Vad kan jag ha missat? Någon somnhar erfarenhet av detta jobb, eller ännu bättre har en kan dela med sig av en instruktion?
#696235
Tack för svar, men jag behöver mera tips!

Jag har kollat noga efter missade skruvar som täckplåtar osv, men säker på att allt är lossat är jag ju inte, det är därför jag frågar om råd... Spakstället är lossat. Motorn har jag pallat upp i framänden för att undvika brytningar, då dess fästen sitter väldigt långt bak på motorn. Kan lamellen kärva på växellådans axel? Det skulle i så fall kunna förklara att den frikopplat dåligt. Jag ska ta en tur till garaget igen strax. Hoppas på mera tur nu!
#696280
Vänta på mera tur var ingen bra strategi. Det verkar som att det det fjädrar. På förarsidan sida kan jag bända upp ca 2mm mellan motor och sprängkåpan (heter det så?) sedan fjädrar det ihop. På passagerarsidan gapar det kanske 5mm.
- Om det vore styrpinnarna som kärvar så skulle det väl inte fjädra tillbaka!?
- Kan det vara lammellcentrum som rostat fast på växellådans axel? Vad gör man då?
- Andra orsaker?
#696600
Då står lådan på golvet efter många om och men. En hel del brytande med montage spett gick det åt. Jag satt in längre skruvar och plockade in planbrickor mellan låda och motorn på en sida i taget och kunde på så sätt hindra att de fjädrade från sida till sida.

Nu ska man inte tro att det är färdigt med detta:

1) En av de insexskruvar som håller tryckplattan är runddragen, förmodligen från fabrik. Imorgon ska jag leta på en tolvkanthylsa 12mm som förhoppningsvis kan slås på utanpå insexhuvudet.

2) Min kopplingssats som jag haft på hyllan i säkert 10 år har fel splines för växellådans axel, samma som på M40/ M41. Artikelnumret på lamellen stämmer dock in på B27E, frågan är om det är fel pryl i påsen eller om man bytt splines? Min bil är en -79:a Det verkar när jag söker på nätet som att det skiljer mellan -78 och -79 och senare på 240?

Passar 240-lamellen till 260? Antar att axeln till lådan är samma, kan diametern på lamellen skilja? Momentet lät ju vara lite högre på B27E.

Nu ska lådan till SVIS på en översyn så jag har nog ett par månader på mig att fixa kopplingen. Sportlovsveckan kan vara en bra tidpunkt att sikta på.
#696881
Polygrip får tyvärr inte plats. Skallen sitter i en inpressning på tryckplattan. Det är mera drastiska metoder som gäller! Huggmejseln kan komma till användning. Först ska jag dock prova att slå på en tolvkanthylsa. Inte så lätt att hitta dessa numera när round corner med sexkant tagit över.

Nu är höstlovsveckan till ända och bilen står garagerad på landet. Nu ska lådan till SVIS, förhoppningsvis på torsdag kväll då de har öppet. Men det förutsätter det inte blir minusgrader under veckan för den ska avfettas och tvättas så att den bli presentabel innan den skrivs in hos växellådsdoktorn!
#697060
P1800 skrev:Polygrip får tyvärr inte plats. Skallen sitter i en inpressning på tryckplattan. Det är mera drastiska metoder som gäller! Huggmejseln kan komma till användning. Först ska jag dock prova att slå på en tolvkanthylsa. Inte så lätt att hitta dessa numera när round corner med sexkant tagit över.

Nu är höstlovsveckan till ända och bilen står garagerad på landet. Nu ska lådan till SVIS, förhoppningsvis på torsdag kväll då de har öppet. Men det förutsätter det inte blir minusgrader under veckan för den ska avfettas och tvättas så att den bli presentabel innan den skrivs in hos växellådsdoktorn!
Jo det går visst med en polygrip (knipex lilla) jag skriver inget jag inte lyckats med själv
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]