Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rövarkungen
Hej!

Färsk medlem och dessutom färsk ägare till en V70 D5 från 02. Jag har ett problem med ett knäppande ljud vid start från ettans växel, kommer även ibland på tvåan och trean. Ibland går det dock helt ljudfritt på alla växlar. Tycker mig ana att det går att undvika det genom att smyga igång försiktigt. Det är alltså ett enskilt knäpp som kommer precis vid dragläget eller strax över dragläget. Ett ensamt metalliskt knäpp och sedan tyst.

Jag har sökt runt en hel del här på forumet och en del andra ställen och noterat att detta med ett klickande/knäppande vid gaspådrag verkar vara ett standardfel på V70. Jag tycker dock att det folk beskriver med klickande även vid ilägg av backen och vid motorbroms och nedväxling inte stämmer på mitt problem, vid dessa situationer hör jag aldrig några missljud. Mitt ljud är inte heller konstant utan ibland kan jag starta från ettan fem,sex gånger utan att något ljud hörs. Sen går det 15 starter i rad med knäpp.

Jag läste om lösningen med limmade/fettade splines till drivaxlarna. Köpte idag litiumfett på biltema och bestämde mig för att göra ett försök med detta. Då jag är en extrem novis på det här med bilar och mekning, blev jag osäker på om jag verkligen fick fett på rätt ställe eller inte. Jag skruvade loss drivaxelbulten som sitter i mitten på navet. Därefter tryckte jag in axeln, höll fast den på baksidan samtidigt som jag smetade på rejält med fett på själva "räfflorna, tänderna" eller hur man nu ska förklara. Jag körde helt enkelt in en pensel i hålet och körde på. Sen tryckte jag tillbaka axeln i utgångsläget, drog fast drivaxelbulten igen.

Detta hjälpte inte ett dugg med mitt problem, knäppet är kvar.

Skulle jag ha rivit så pass mycket att jag kunde lossa själva drivaxeln på "baksidan" av navet, dra ut den och fetta där istället?

Några andra ideér? Tror ni att det är det klassiska problemet, eller är det något annat spännande.

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Drivaxlarna brukar ge ett mer konstant knäppande, särskilt när man svänger om jag minns rätt.

Har du kollat hur dina nedre fjädergummin mår? Jag saknade nämligen ett på ena sidan, så ibland när jag körde iväg eller växlade fick jag ett knäpp/ knorr från fjädern, och ibland även knäpp när jag körde över gupp. Upphörde helt med nya gummin.

Annars är ju dåliga bussningar i länkarmarna och dåliga kränghämmarstag standard, men de brukar ju inte ge detta knäppande.
av Rövarkungen
Tänker du på gummit runt de nedre varven på fjädrarna? Såg att det åtminstone satt gummi där när jag tittade i lördags, ska ta mig en närmare titt om de har halkat snett.

Har känt och ryckt på både länkarmarna och stagen till krängningshämmarna, kände inget konstigt, dock ska jag be nån med lite mer erfarenhet att titta på dem.

Angående drivaxlar/knutar så är bilen tyst när jag kör varv åt bägge hållen med fulla rattutslag, så det borde inte vara det tycker jag.

Tack för svar hursomhelst, ska ta en titt på gummit på fjädrarna.
av Rövarkungen
Svänghjul, pratar vi koppling då eller? Vore kanon om det vore så, då kopplingen byttes på Volvo i somras med två års garanti :)
Användarvisningsbild
av Vojje
Rövarkungen skrev:Svänghjul, pratar vi koppling då eller? Vore kanon om det vore så, då kopplingen byttes på Volvo i somras med två års garanti :)
Svänghjulet bytte de knappast. Kanon? Nej, låt oss hoppas att jag pratar/skriver i nattmössan.
av Rövarkungen
Då var det kanske mindre bra, isåfall. Ska läsa på lite om symtomen för detta, 619 träffar här på forumet så något matnyttigt finns säkert att snappa upp.
av snickersson
alla kan lägga ner det knäpper i karossen jag har det också på min 07 d3 svänghjul,drivknut bromsar.mm fel fel fel det är i karossen men var den som kan svara på var det knäpper, är välkommen ni andra kan sluta gissa :|
av EddyMe
Rövarkungen skrev:Hej!

Färsk medlem och dessutom färsk ägare till en V70 D5 från 02. Jag har ett problem med ett knäppande ljud vid start från ettans växel, kommer även ibland på tvåan och trean. Ibland går det dock helt ljudfritt på alla växlar. Tycker mig ana att det går att undvika det genom att smyga igång försiktigt. Det är alltså ett enskilt knäpp som kommer precis vid dragläget eller strax över dragläget. Ett ensamt metalliskt knäpp och sedan tyst.

Jag har sökt runt en hel del här på forumet och en del andra ställen och noterat att detta med ett klickande/knäppande vid gaspådrag verkar vara ett standardfel på V70. Jag tycker dock att det folk beskriver med klickande även vid ilägg av backen och vid motorbroms och nedväxling inte stämmer på mitt problem, vid dessa situationer hör jag aldrig några missljud. Mitt ljud är inte heller konstant utan ibland kan jag starta från ettan fem,sex gånger utan att något ljud hörs. Sen går det 15 starter i rad med knäpp.

Jag läste om lösningen med limmade/fettade splines till drivaxlarna. Köpte idag litiumfett på biltema och bestämde mig för att göra ett försök med detta. Då jag är en extrem novis på det här med bilar och mekning, blev jag osäker på om jag verkligen fick fett på rätt ställe eller inte. Jag skruvade loss drivaxelbulten som sitter i mitten på navet. Därefter tryckte jag in axeln, höll fast den på baksidan samtidigt som jag smetade på rejält med fett på själva "räfflorna, tänderna" eller hur man nu ska förklara. Jag körde helt enkelt in en pensel i hålet och körde på. Sen tryckte jag tillbaka axeln i utgångsläget, drog fast drivaxelbulten igen.

Detta hjälpte inte ett dugg med mitt problem, knäppet är kvar.

Skulle jag ha rivit så pass mycket att jag kunde lossa själva drivaxeln på "baksidan" av navet, dra ut den och fetta där istället?

Några andra ideér? Tror ni att det är det klassiska problemet, eller är det något annat spännande.

Tacksam för svar.

Hej!

Har du fått ordning på knäppandet? Jag har skrivit om (kanske) samma problem på min bil och har fortfarande ingen lösning.. Här är min tråd..http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... skruv+xc90
av Rövarkungen
Hej,

Nej det har varit stiltje på den fronten ganska länge nu. Ljudet är kvar men det är inte lika ihärdigt som ditt verkar vara, ibland är det omöjligt för mig att provocera fram det hur mycket jag än försöker, och ibland kommer det vid varje start. Jag har inte heller det här problemet vid back.

Tycker ändå att det låter som glapp i splinesen till drivaxeln för din del, jag har läst en hel del om det och kommit fram till att det inte är mitt problem. Jag provade också att fetta mina splines och det hjälpte ej. Hör med Volvo om de kan fetta eller limma splinesen, vad nu de och du föredrar.

Jag ska, så småningom när jag är lite bättre stadd i kassan, byta lite gott och blandat i framvagnen för att se om något hjälper. Funderar lite på länkarmsbussningar men också subframe-bussningar.
Hastighetsmätare 760

Är tyvärr inte sånt hjul i dessa m[…]

Löjliga priser XC70

https://www.tradera.com/item/1001/715984444/volvo-[…]

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]