Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köpte en S40 2002 igår där ena strålkastartorkaren stannar rakt upp och vägrar gå tillbaka. Tänkte byta motorn men tillsvidare tänkte jag se om det finns någon säkring specifikt för dessa torkare så jag kan rycka den och plugga slangarna.

Har för mig att dessa va avsäkrade med egen säkring på min S60 iaf.

Har kollat en snabb sväng i instruktionsboken men jag kunde inte hitta något just då. Tänkte kolla mer noggrant imorgon, om ingen här vet.

Hur svårt är det att byta en sådan motor för övrigt? Måste man ha loss stötfångaren?
Helt klart sitter det säkringar till dessa. Har för mig att de återfinns i säkringsboxen bredvid vänster fjäderbenstorn. Borde stå i instr. boken.
Annars kan du ju bara dra isär kontakten till torkaren. Den hittar du nedtill, framför kylaren.
Att byta torkarmotor är förenat med visst trassel, åtminstone på bilens högra sida. Det är duktigt tight och knepigt att komma åt den ena bulten. Detta vet jag efter att ha monterat bort mina motorer i samband med montage av täckplåtar...
??:-/

På vänster kan det räcka med att listigt hasa under och lossa på "skrapplåten".
Det bästa är dock att lossa hela fronten och dra ut den en bit. Slangen pluggar man enklast genom att slå en knut strax under behållaren.
Okej. Kunde inte hitta någon säkring som gick enbart till lykttorkarna. Så jag ryckte kontakten till den trasiga motorn. Som tur e är det vänstra sidans torkare som är kass. Får se om det går att byta genom att enbart tråckla bort strålkastaren.
:idea:
Enklast är att ta det underifrån. Strålkastaren sitter så till att "kofångaren" ändå måste lossas lite för att den ska gå fri.
Därmed kan man hoppa själva strålkastaren och antingen dra fram frontblaffan/kofångaren eller lossa på hasplåten och ta't den vägen.
I mitt tidigare inlägg beskrev jag "kontakten" - det ska vara två och dessa återfinns framför kylaren, ovanpå balken till "blaffan"...
Men du har hittat den.

I den bästa av världar borde säkringen lösa ut och skona själva motorn, har du återfunnit säkringarna?

Hoppas det löser sig.
:)
Kapar tråden lite..på tjejens V40 från 2001 så la högre strålkastartorkaren av i veckan, ställde sig rätt upp i givakt. Den vänstra la av för typ 2 år sedan.
I samma veva så lade bakrutetorkaren av samt så började vindrutetorkarna bete sig dåligt.

Ikväll gick jag in i säkringsdosan vid pedalerna och mycket riktigt..säkring nr 14 hade brunnit. Bytte denna och voila, efter detta så funkade vindrutan och bakrutan perfekt igen.

Strålkastartorkaren knäckte jag och buntade fast vid torkaren..as good as news. Aldrig att jag lägger ner tusenlappar och tid på att byta den motorn.

Fråga: Jag antar att säkringen gick då strålkastarmotorn kastade in handduken? Eller finns det risk för att den går igen/det blir överslag såvida jag inte drar ut kontakten till strålkastarmotorn?

Är inte jättebra på motorutrymmet så EXAKT var sitter kontakten man kan rycka till motorn som nu pajat? En bild säger ju mer än 1000 ord om någon har en sådan.. :)

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]