Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tombe691
V70:n är ju några hundra kilo lättare så att den drar mindre får man nog räkna med men det vore kanske intressant att lägga till info om vilken hastighet ni brukar ligga på också. Jag har noterat ett samband mellan hastighet och bensinförbrukning eller egentligen då kanske snarare varvtal men för det mesta kör man ju även på högsta växeln. Men när jag låg runt 90 var förbrukningen 0.9 och när jag låg i 120 var förbrukningen 1.2 så det kan ju skilja en hel del beroende på vägarnas hastighetsgränser om man utgår ifrån att man följer dessa...

Med en D5:a i en V70 tycker jag det är svårt att komma över 0.75 i snitt... Med bensin hamnar man genast närmare litern, nån deciliter mindre om frun kör..
Användarvisningsbild
av wissel
Perc skrev:Är man det minsta brydd om bränsleekonomi är nog XC70 2.5T det sista man ska köpa. :)
Joo jag vet men är så in i h-te sugen på en XC70 ändå....
hittills dax har huvudet bestämt och jag hoppas det håller i sig men osvuret är bäst... :oops:
Användarvisningsbild
av Perc
wissel skrev:
Perc skrev:Är man det minsta brydd om bränsleekonomi är nog XC70 2.5T det sista man ska köpa. :)
hittills dax har huvudet bestämt och jag hoppas det håller i sig men osvuret är bäst... :oops:
Är nog bara att kasta fördomarna och köpa dieselbil. :wink:

Kan tänka mig att en P2-bil, särskilt en XC, är som allra bäst med en mysig vridstark D5 i nosen och givetvis automatlåda till. 2.5T är nog på andra plats.
Användarvisningsbild
av wissel
Perc skrev:
wissel skrev:
Är nog bara att kasta fördomarna och köpa dieselbil. :wink:

Kan tänka mig att en P2-bil, särskilt en XC, är som allra bäst med en mysig vridstark D5 i nosen och givetvis automatlåda till. 2.5T är nog på andra plats.
DIESELlok, sååå full blir jag aldrig..... :-O)
Användarvisningsbild
av sthlm
wissel skrev:
Klart att du skall ha en AWD :D

Nyss hemkommen från Roslagen till Stockholms södra förorter, en resa på ca 10 mil.
Dimma på motorvägen gav hastigheter omväxlande 50-120 och sen krypkörning från bergshamra till avfarten södra länken tillsammans med alla andra hemvändare.
När jag parkerade så stod bränsleförbrukningen på 8,0/100km vilket betyder ca 8,2 i verklig med 16" dubbdäck och 2,6kg.

En bekant som har XC90 har gett upp försöken att få ner förbrukningen på sin bil.
Vet inte om det är den extra vikten + luftmotstånd som drar upp förbrukningen men den är törstig utan tvekan.
Användarvisningsbild
av wissel
Hoppas att en dag möta någon XC70 ägare som vill byta sin XC70 mot min maskinellt i topptrim
vanliga V70,
och som vill ha pengar i handen utan penninghungrig bilhandlare mitt emellan oss.....
Hoppet är det sista som överger oss människor sägs det, det är nog sant. :P
" Dagar skolo komma då även Malajer sitta till häst" har någon skaldat.. :P
av llesrof
Klart du skall ha en XC70! Visst är en XC70 2,5T törstig, speciellt med automatlåda, men så jäkla farligt är det inte tycker jag. Jag kör min på steax över litern per mil. Det är kanske mycket jämfört med en VW Lupo, men rätt hyggligt med tanke på vad det är.
av Droopy
hedman123 skrev:har en v70n 2,4t awd den dricker ca 1,5l milen kör jag eco-driving så har jag lyckats få ner den till 1,3milen har sniglat lite på optimering alternativt andra däckdimensioner
AWDn gör väl sitt, min förra V70n 2.4T man snittade runt 1,1 på 4års körning och då kör jag allt annat än ecostile och mycket småkörningar, 225/45/17 på sommar.

T4Fen jag kör idag drar lika mycket på bensin, men som sagt, jag kör inte lungt heller.

Men 1,5 låter ju mer som plattan i mattan hela tiden :-O)
av Andis
wissel skrev:
Gillar Perc kommentar :-)

Har en 2,5T Xc70 som jag kört i nästan 3 år nu. Har Automat.

Oftast snittar den runt 0.95-1.10 och det gör inte någon större skillnad om man försöker köra extremt försiktigt eller normalt med lite ax så det känns i stolarna.

Det som jag tycker gör skillnad på dessa bilar i förbrukning är hålla bromsarna i topp trim. Tunn olja i motorn 0w-30 uppdatera den till sista programvaran. Byt olja i automaten och nolla lådan. Byt magnetventil ca var 12000 mil. Samt allt annat som luft filter med mera i topp trim. Även hjullagren är en sak att hålla ett öga på dessa vagnar. Känn om dom verkar gå trögt mitt ena bak började göra det utan att låta.

Allt detta har relaterat i att min snarast håller sig straxt under litern än över.

Att komma ner under 0,92 landsväg då får man inte köra över 90 km/h är en lite magisk gräns vid 0,90 mycket svårt att komma under det några längre tag har lyckats en gång sommartid vid landsvägskörning ca 10 mil.

Kallstarter vintertid verkar ta mycket på dessa bilar troligen en eftergift för att starta avgasreningen snabbt. Blir något bättre med motorvärmare. Kanske något en chippning också kan ta bort sen hur det är för katalysatorn och miljön är en fråga.

Men kul bilar att köra och underbart vintertid går även att ställa med vintertid kul :-)

Dieslarna är ju betydligt snålare. Vet dock inte exakt har inte så stor erfarenhet av dom. Har hört att en xc90 automat diesel snittar straxt under litern men finns säkert någon som kan det bättre. Har kört en V70 04 automat diesel och den vissa datorn låga siffror på datorn snittar enligt ägaren 0,65 lite mer vibrationer på tomgång och en annan känsla i men går ju absolut inte dåligt mest en smaksak. Tror dock att man tjänar in skatten relativt snabbt.

Xc90 2,5T har en vän kört i många år och han säger att hans snittar 1,4 per mil då körs den relativt mycket blandad körning med övervägande del korta sträckor.

Har själv haft nöjet att köra en annan Xc90 2,5T automat ner till Småland och hem igen snittade 1,1 då fart runt 100 km/h men inte fortare han som äger den sa att efter 100 då går förbrukningen upp markant. Han säger också snittar 1,4. Denna vän har även haft en xc90 3,2 automat och den sa han gick något snålare landsväg troligen på grund av en extra växel i automaten tills man hamna i stads körning och köer då sa han ca 1,5 per mil.

Lycka till med era bilar.

Med vänlig hälsning,
Andis

Tvättade bilen på länge idag och j[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

För att helt utesluta nåt annat skull[…]

Nu är det fixat. Problemet var att en o ring […]

Vakuumläckor och avgasläcka mellan motor[…]