Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Vintern knackar på dörren och med det så har många byt till vinterdäck och även kommer att byta.

Så vilket val har Ni gjort? Kör Ni med fina alufälgar även på vintern eller kör Ni med rostiga plåtfälg?

Släng gärna upp nån bild så kanske någon kommer på den dumma idèn att göra en dyr investering inför den kommande vinter ... :mrgreen:
Jag fick inte med några vintersulor till min bil när den köptes tidigare i år, så jag kommer helt enkelt ha kvar originalfälgarna men byta gummi till dubbat. Sedan får de agera permanenta vinterhjul medan jag då till våren köper lite roligare sommarhjul i större storlek.
Dessa är de mindre roliga original i 15":
Bild
Användarvisningsbild
av Vojje
StringerBell skrev:Alu, givetvis. Varför skall bilen vara ful fyra, fem månader av året?
Absolut. En skitig alufälg med klarlacksläpp som visar en saltfrätt, rostig bromsskiva är ju bara såå snyggt :wink:
Användarvisningsbild
av Nexus
Alu på v70in letar alu till 740in. De som har alu på vintern bryr sig nog om bilen och har fint även bakom fälgarna...
Sen är det i vissa fall t o m billigare köpa nya alu än nya plåt fälgar
av rd350
Kör med alu fast det finns en stor fördel med plåtfälgar....Vid tex en sladd rakt in i en trotoarkant så tar det betydligt hårdare på styrstag, länkarmar och annat när man har alufälgar. Stålfälgen sviktar alternativt kröker sig, det gör inte alufälgen på samma sätt.
Tycker ofta att plåtfälgar inte blir så mycket billigare om man ska ha av bra kvalité och original navkapslar.
Sharkbait skrev:Vintern knackar på dörren och med det så har många byt till vinterdäck och även kommer att byta.

Så vilket val har Ni gjort? Kör Ni med fina alufälgar även på vintern eller kör Ni med rostiga plåtfälg?

Släng gärna upp nån bild så kanske någon kommer på den dumma idèn att göra en dyr investering inför den kommande vinter ... :mrgreen:

Prisskillnaden mellan nya plåt och alu är ju inte stor idag och blocket vimlar av beggat.
StringerBell skrev:Alu, givetvis. Varför skall bilen vara ful fyra, fem månader av året?
:-)-)
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]