Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nordan
#696493
Har precis beställt en ny V70 D2 som ska köra åt Volvo logistics. Går det att med programvara fixa så att man inte måste tända dimljusen fram manuellt varje gång motorn varit avstängd? Blir ett väldigt tryckande på den knappen. Tänkte även montera drl på den. Kan dessa funka bra tror ni? http://handla.swedol.se/images/large/EL ... 3%96RP.jpg

Specen blev såhär

V70 D2 Summum
Powershift
Svart metallic
Hi-tech paket
Elman baklucka
Classic wood panel
Träratt
Dynamic läder mörkgrå
Drivlinegaranti

/Michael
av sorsj
#696679
Kan inte låta bli en undran: varför är du så angelägen om dimljuset? Jag har själv aldrig någonsin använt det (på 56 000 mil med V70or där det ingått i utrustningspaketet). Någon annan så totalt meningslös utrustningsdetalj har jag aldrig haft på någon bil; första gången jag försökte använda det kunde jag nätt och jämnt märka att det var tänt; att köra med det var totalt uteslutet.
av hanss
#696688
Vill kanske spara på Xenonlamporna? :)
av mbc
#696690
Det är väl original med drl på nya bilar?
Och på v70 lyser väl dimljusen som just drl.
Eller har jag fattat fel :?:
av Nordan
#696708
Avänder dimljusen för att jag inte vill använda xenonlamporna när dom inte behövs. Mina bilar rullar cirka 12.000 per år så xenonlamporna blir snabbt sämre om man använder dom hela tiden. Tyvärr har volvo vaknat sent vad gäller drl, finns inte på V70. Har några VW bilar också och där är det smidigt att använda dimljus, dom har för övrigt även drl.
av perhall
#696740
Dimljusen lyser extremt dåligt på V70II och många nya bilar.
Står man på en skogsväg med gräs på sidorna kan man märka att man tänder dimljusen om man kollar ut mot sidorna.
På en rak vanlig väg syns det inte alls (förutsatt tänt halvljus).
Men hur som helst: jag tror inte du sparar mycket pengar på att göra som du skriver. Du kommer att få byta dimlamporna ett par gånger om året. xenonlamporna håller nog i tre år om man kör 12000/år och har dem tända jämt- Jag tror inte de slits särskilt mycket heller och du lär inte få något extra för att bilen har nästan oanvända strålkastare när den säljs. Däremot kanske du tycker att det ser coolt ut, då är det ju en annan sak...
Hålller f ö med om att Volvo borde introducera DRL på V70II men det kommer väl iom facelift MY14.
PH
Användarvisningsbild
av Camel
#696763
Nordan skrev:Avänder dimljusen för att jag inte vill använda xenonlamporna när dom inte behövs. Mina bilar rullar cirka 12.000 per år så xenonlamporna blir snabbt sämre om man använder dom hela tiden.
V70II har xenon D1S halvljuset och halogen H8 (35W) i dimljusen.
Enligt Osram håller Xenon D1S ca 4-5 ggr längre än en Osram H8 halogenlampa:

Osram standard H8: B3 = 400 h, Tc = 800 h
Osram xenon D1S: B3 = 2000 h, Tc = 3000 h
B3 = average still bulb burn life in hours at which 96% of bulbs are still burning
Tc = average still bulb burn life in hours at which 63.2% of the bulbs are still burning.


Med en körsträcka 12.000 mil/år hade jag utan tvekan satsat på LED DRL. Om du använder dimljusen blir det lampbyte väldigt ofta. Även Xenonlamporna blir föremål för utbyte relativt ofta. Hur ofta beror på snittfarten, dvs. hur många timmar lamporna är tända under din körsträcka.
perhall skrev:/.../xenonlamporna håller nog i tre år om man kör 12000/år och har dem tända jämt/../
Om man ska klara sig på samma Xenonlampor i 3 år och 36.000 mil måste snittfarten uppgå till 144 km/h (räknat på 2500 h) under hela körsträckan. Knappast möjligt. :wink:
RImligt är att räkna med ett byte av xenonlamporna per år (statistiskt räknat).
av perhall
#696778
Camel skrev:
Nordan skrev:Avänder dimljusen för att jag inte vill använda xenonlamporna när dom inte behövs. Mina bilar rullar cirka 12.000 per år så xenonlamporna blir snabbt sämre om man använder dom hela tiden.
V70II har xenon D1S halvljuset och halogen H8 (35W) i dimljusen.
Enligt Osram håller Xenon D1S ca 4-5 ggr längre än en Osram H8 halogenlampa:

Osram standard H8: B3 = 400 h, Tc = 800 h
Osram xenon D1S: B3 = 2000 h, Tc = 3000 h
B3 = average still bulb burn life in hours at which 96% of bulbs are still burning
Tc = average still bulb burn life in hours at which 63.2% of the bulbs are still burning.


Med en körsträcka 12.000 mil/år hade jag utan tvekan satsat på LED DRL. Om du använder dimljusen blir det lampbyte väldigt ofta. Även Xenonlamporna blir föremål för utbyte relativt ofta. Hur ofta beror på snittfarten, dvs. hur många timmar lamporna är tända under din körsträcka.
perhall skrev:/.../xenonlamporna håller nog i tre år om man kör 12000/år och har dem tända jämt/../
Om man ska klara sig på samma Xenonlampor i 3 år och 36.000 mil måste snittfarten uppgå till 144 km/h (räknat på 2500 h) under hela körsträckan. Knappast möjligt. :wink:
RImligt är att räkna med ett byte av xenonlamporna per år (statistiskt räknat).
Kan nog vara rikitgt, men jag tror att de här riktmärkena kring livslängd bygger på en genomsnittlig användning. Kör man 12000 mil/är kör är det förmodligen snällare per timma mot xenonlamporna än om man kör 2500/år. Jag och min familj har haft ett stort antal bilar som rullat runt 20 000 mil utan att byta xenonlampor trots klart blandad körning. Tidigare S60 MY02 har nu gått 20 000 utan xenonlampbyte, samma faktiskt med en MY99 BMW som vi tog ut när den var ett år (jag känner nya ägaren, bilen har gått ca 23 000 på 14 år med originallampor, bilen är uttagen sept 1998)/PH
Användarvisningsbild
av Camel
#696801
perhall skrev: /.../men jag tror att de här riktmärkena kring livslängd bygger på en genomsnittlig användning.
Nja, tillverkaren (i detta fall Osram) anger Tc = 3000 h. Det betyder att i en testrigg med normerade förhållanden har 4 av 10 lampor slocknat efter 3000 h, men 6 av 10 lampor lyser fortfarande. Men sannolikheten att alla lampor har slocknat om man t.ex. fördubblar tiden är mycket stor. Man ska se denna siffra som rent statistisk som jag skrev innan.
perhall skrev:Jag och min familj har haft ett stort antal bilar som rullat runt 20 000 mil utan att byta xenonlampor trots klart blandad körning.
Några ska ju ha statistiken på sin sida och hög snittfart hjälper upp statistiken i detta fall :mrgreen:
Men alla har inte statistiken på sin sida och det finns gott om blandade erfarenheter om livslängd på xenonlampor:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=45484
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=133786
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 6&t=163886
http://www.nordicaudi.com/php/forum/sho ... anded&sb=1
perhall skrev:/.../bilen har gått ca 23 000 på 14 år med originallampor, bilen är uttagen sept 1998)/PH
Den bilen skull jag omedelbart bytt lampor på om jag var ägaren. :wink:
av perhall
#696900
Ja, det är nog en bra idé, senast jag åkte med lyste det inget vidare, men fortfarande vitt... sen blir ju en strålkastare sliten också av tiden (faktiskt även om den inte används så att undvika användning kan vara bedrägligt - kolla bara på grekiska bilar med 12 år och 8000 mil och jättemörka reflektorer som kanske varit belastade i 3000 mi...)/PH

Att tanka en dieselbil motsvarar en laddeffekt so[…]

V90 läggs ner.

Sålde precis min V90 D4 AWD 2018 13700 mil.[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Hel- eller delsyntet? Mina två senaste oljeb[…]

Köpråd, årsmodell 2020-2023

Sensus startar om varje gång du stäng[…]