...

Moderator: Moderatorer

De där som hänger som hemorrojder bakom en är egendomliga. Jag råkar ut för dem ofta då jag kör buss mellan Malmö och Lund. Bussarna är spärrade i 90 eller redan vid 85 på de senaste bussarna vi fått. De kommer ifatt och lägger sig där i 85 två meter bakom bussen och ligger kvar när bussen sackar till 80 i uppförsluten. Detta kan hända kl två på natten då där inte är mycket trafik på motorvägen.

Irriterande är det också när bilister ligger i 82 på E22. Ska jag verkligen behövas hålla igen på en motorväg med 110 när bussen är spärrad i 85? Försöker jag köras om så trampas det på gasen så får jag avbryta omkörningen. Jag kan ju ligga i 82 för jag förlorar bara sekunder på de milen på motorvägen men det är störigt.
Bosse9988 skrev:/.../De kommer ifatt och lägger sig där i 85 två meter bakom bussen och ligger kvar när bussen sackar till 80 i uppförsluten./.../
Slipstreaming? http://sv.wikipedia.org/wiki/Slipstream
Med dagens ökande bränslepriser lär vi få se mer och mer av det. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Camel
llesrof skrev:Det är ett rätt vanligt fenomen att folk som slöar på vägen ökar hastigheten när de blir omkörda och när de blivit omkörda.
Jag har också noterat detta. Det är inga tillfälligheter, händer för ofta för det. Undrar faktiskt vad det beror på? Kanske försök till slipstreaming? Parasiter! I dessa lägen är det bra med en hyfsat motorstark bil. :mrgreen:
En förklaring kan vara att de är distraherade av ett telefonsamtal och hjärnans självbevarelsedrift kör bilen rakt fram tills det inte går längre för bussen är i vägen. Att köra om blir för mycket för hjärnan.
av llesrof
Ytterligare ett irritationsmoment - fjortisar utan självbevarelsedrift. Igår, vid 21-tiden, var jag på väg hem och körde på en av vägarna i byn. Som vanligt lyser bara varannan väglykta så det var rätt mörkt. Jag hade halvljuset på. Plötsligt, som från ingenstans, såg jag två mörka gestalter gå i bredd utmed höger vägkant. Jag väjde instinktivt åt vänster i något som liknade ett älgtest, för att inte riskera att köra på dessa individer och fortsatte min färd. Det visade sig vara två fjortisar som gick på vägen i svarta kläder, utan reflex och på fel sida. Så jävla ointelligent. Jag vända bilen körde tillbaka, hissade ned rutan och sa vänligt "Kvällens bästa tips till er är att ha reflexer på er när ni går på vägen i mörkret och att dessutom gå på rätt sida av vägen. Jag såg er inte förrens i sista sekunden och höll för fan på att köra ihjäl er". De tittade på mig och såg sådär korkade ut som bara fjortisar kan köra och undrade "vilken sida är rätt då?". Mmm... om höger sida var fel, vad kan då vara rätt? Till min glädje gick de över till vänstersidan.
Folk fattar inte att trots att ett halvljus ser ut att lysa bra när du tittar på det på håll så lyser det faktiskt inte mer än max 50 meter. Det är ju bara till att titta på sig själv så ser man att inget ljus från bilen faller på benen på 100 meters håll.

Men som sagt, fjortisar och även äldre personer tänker inte. Gå på en 90-väg i bredd på höger sida utan reflex efter en fest ute på landet är bara så livsfarligt. När de då ser bussen så vill de ju med och börjat springa ut på vägen för att stoppa en buss i 90 km. Det har hänt att jag stannat och plockat upp dem men det har då mest varit för att jag inte vill läsa i tidningen nästa dag att någon har blivit ihjälkörd några minuter efter att jag passerat.
En vädjan till er som inte gör följande: Vid stillastående på p-platser brevid vägen, vid väntan på att någon ska komma ner från en trappuppgång med mera, vänligen använd parkeringsljuset i både dagsljus och mörker. Det blir mycket lättare att se, dessutom blir det lättare att se dig, dina barn eller fru (svärmor?) springandes runt bilen.
Jag irriterar mig på trafikinformationssändningarna. Jag sitter och lyssnar på musik. Plötsligt tystnar min musik och nån skitmusik eller ointressant jidder om bollsparkning hörs. Efter uppåt en halv minut hörs trafikinformationens signatur och meddelandet läses upp. När detta är klart återgår radion till sin skitmusik eller sportjidder. Detta fortsätter en bra stund innan min stereo får signal att börja spela min musik igen. Varför? Kan de inte bara köra igång med trafikinformationen direkt när de bryter och sedan avsluta sändningen direkt när meddelandet är klart istället för att bryta innan och vänta en lång stund efteråt?
av umekille
Alla som kör om trots mötande trafik och det blir möte med 3 bilar i bredd.
(den omkörde och den mötande tvingas ut i vägrenen) sen kastar in bilen framför
den omkörde.Samt alla som tror de syns(ser) med enbart diodparkeringslyse i skymning-mörker.
  • 1
  • 76
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 552

Dock inte rödtjut och whisky Skickat fr&ari[…]

Mät över batteriet, koppla ur VOC och m&[…]

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&aum[…]

Du bygger en egen felkodsläsare av en äl[…]