Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

haynes har jag hemma, läst och kollat. Har även kollat flertalet hemsidor om diverse "DIY". det mesta engelsktalande och då finns det alltid termet man inte förstår och haynes tycker jag från min egna erfarenhet inte är den bästa. Men ny skall jag leta efter. Kan även meddela at från dagen jag bestämde mig för att byta vevhusventen tog det 2 veckor ungefär tills jag bytte (dels för a tima in tiden då jag inte jobbade denna helgen och för att samla fakta om bytet).

Skall även kika på verktyget i närma bygghandel. Verktygsskåpet behöver alltid kompletteras. Bra info pettson!

Kommer åka runt (volvon med nya vevhusventen!) imorgon och kika efter lite nytt godis.
A och O när man ska läsa till sig saker på internet är ju att ha god kunskap inom engelska, samt google vid tillfällen du hittar ett ord du inte förstår.
Har man det kan man hitta allt man söker, och massor till.

Verkstadshandböcker, i fysisk form, känns väldigt 90-tal. Visst är det bra att ha en, men knappast något måste i dagens internet-samhälle.
Jag vill påstå att det finns inget en verkstadshandbok beskriver som man inte kan hitta på nätet.
av *pettson*
Lucif3r skrev:A och O när man ska läsa till sig saker på internet är ju att ha god kunskap inom engelska, samt google vid tillfällen du hittar ett ord du inte förstår.
Har man det kan man hitta allt man söker, och massor till.

Verkstadshandböcker, i fysisk form, känns väldigt 90-tal. Visst är det bra att ha en, men knappast något måste i dagens internet-samhälle.
Jag vill påstå att det finns inget en verkstadshandbok beskriver som man inte kan hitta på nätet.
Jag påstår precis tvärtom. För precis som med allt annat så orkar inte folk varesej köpa en grundbok av bra kvalitet att scanna in och dela med sej av eller för den delen göra bra kopior om man innehar boken. Att 3000 delar på en skitdålig utländsk verkstadshandbok från nätet gör ingen lycklig. Det blir heller inte flera verkstadshandböcker från dom som skapar sådana, varesej i bok eller dataform om ingen köper dom. Nåt som allt färre verkar tänka på.
För vem vill ställa upp med ett företag att göra precis allt gratis utan någon form av ersättning? Ställer du upp med några hundra timmar gratis i månaden? Dvs en heltid med övertid?
Men snacka går ju alltid för dom flesta, när det kommer till kritan så ställer ingen konstigt nog upp.
Jag var en som ställde upp med allt gratis men det blev slut med det eftersom det alltid krävdes mera av mej via mail och sms osv, när det ändå var gratis, man krävde sånt som kostar mej pengar, andra blev irriterade och tyckte jag tog för stor plats, bland annat här.
Nu är jag en av dom som tar betalt för i stort sett allt som går att debitera och jag håller gratis väldigt lågt.
Finns inte en chans att jag lägger ned 40 timmar på någons bil i teori och praktik för felsökning helt utan kompensation. Kompetens kostar, så enkelt är det. Kompetens har kostat MEJ och därmed kostar det den som söker kompetensen.
Det snackas alltid om att man kan hitta andra former för ersättning så vi kan dela allt fritt. Konstigt nog delas det mesta fritt 15år senare och inte en endaste människa verkar kommit på vilken form det skulle vara i för att få betalt. För så fort det handlar om betalt, om det handlar om ören eller kronor spelar ingen roll. Att göra rätt för sej är nåt magiskt ont. Det försöker man beivra i stora mått utan att förstå vad man gör.
På dom ställen där man betalar däremot finns det gott om tekniska informationsprodukter som täcker i detalj.
Det betyder en liten nedlagd summa sparar en STOR verkstadsräkning= besparing för dej själv. Men få tänker så långt tyvärr.

En verkstadshandbok är inte 2000 tal, ändå finns det konstigt nog få läsplattor vid bilarna, däremot pärmställ och pärmar överallt, även läscenter där man kan sätta sej in i problematik. Där det inte finns pärmar finns det utskrifter från verkstadsprogram.

Så nej gratis nedladdning av skräp från internet är inte lösningen om man vill kunna något i slutändan.
Förstår dig precis pettson, När jag började söka runt på byte av div. delar så rekomenderade en stor del just din hemsida (och varje gång jag klickade så kom det upp att du inte har det kvar). Det är så, tyvärr.
Gratis är alltid gott tänker många människor, Det är därför många även väljer billigare produkter istället för riktiga kvalitetsgrejor. Men man måste och skilja hjälp och råd från utnyttjning.

Men nog om det. Var idag iväg och handlade lite nya prylar till nästa gång, bl.a. 1/4 tums tapp (x2). Åker till bilia imorgon och beställer ny packning och bultar.
bumpar upp tråden igen till en fråga till pettson eller annan kunnig.

Jag kommer lämna in bilen på byte av packbox. Ingen idé att köra vidare och sen se hela alltet fara.

Frågan är. Vad skall bytas hos verkstaden förutom packboxen.

Fått pris på 4,200:- för arbetskostnaden + material. ej volvo.

kopplingen funderar jag på att byta i samma veva.

så då ska jag byta packbox,urtrampningslager,koppling. Något mer?
av *pettson*
Tommty skrev:bumpar upp tråden igen till en fråga till pettson eller annan kunnig.

Jag kommer lämna in bilen på byte av packbox. Ingen idé att köra vidare och sen se hela alltet fara.

Frågan är. Vad skall bytas hos verkstaden förutom packboxen.

Fått pris på 4,200:- för arbetskostnaden + material. ej volvo.

kopplingen funderar jag på att byta i samma veva.

så då ska jag byta packbox,urtrampningslager,koppling. Något mer?
Se till att ingående axeln rengörs och att den smörjs efteråt. Men det bör dom veta om ifall dom tar ett sånt jobb.
Mycket billigt pris du fått.

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]