Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tombe691
Har försökt leta lite i gamla trådar men hittar inte riktigt det jag söker. Har precis blivit med XC90 25T från 2006, manuell låda. Körde hem från bilhandlarn med ca 120 i snitt mestadels motorväg och förbrukningen snittade på 15 mil ungefär 1,29. När jag körde ungefär samma distans men med farthållaren satt till 85 gick förbrukningen ner till 0.99.

Finns det något mer man kan göra för att påverka förbrukningen? Chippa kan man ju göra för att öka effekten men går det chippa åt andra hållet och hålla ner bränsleåtgången? Inser att det går åt soppa om man ska frakta runt 2 ton men det skadar ju inte att fråga. Eller är det bara sätta sig på skolbänken och plugga eco-driving? Att köra blyfot som förut är enligt senaste kontoutdraget inget alternativ.

Det jag hittat i gamla trådar säger i princip att allt under 1.5 liter milen får man vara nöjd med :)

Att konvertera till biogas kostar ca 35000. Då är bränslet ca 2 kronor billigare per mil. Någon som provat?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Se till att ha ordentligt med luft i däcken. Använd "ballongdäck" med så hög profil som möjligt. Rulla långe och hoppa växlar. Snabbt upp i hastighet men låt aldrig varvräknaren passera 3500 rpm. Varför inte en diesel?
Användarvisningsbild
av wissel
Men men "dieselmagnus" han HAR ju en Bensinare eller.
Varför tjatar du ALLTID om diesel, vi är många som aldrig aldrig nånsin skulle köpa dieselbil. :)
Men du har rätt, sänk hastigheten till 90, kör med ägg under gasfoten..... :P
av Tobzter
Som sagt motor optimering är ju ett alternativ men då gäller de att du inte använder den extra kraft du får utan kör lugnt å fint då går förbrukning ner.. Men de är ju nog lätt att gasa med extra hk..
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Märkte när jag gick ned från 225/40-18 till 195-65-15 dubbfria så har min förbrukning sjunkit med ca 0,8dl/mil. Så profilen på däcken gör mer än vad man tror och ha dom välpumpade som sagt innan. Ska man köra eco-driving måste man ha framförhållning. Glöm dock inte att motionera bromsarna så de inte kärvar ihop.
Användarvisningsbild
av tombe691
När man köper begagnat är det svårt att hitta objekt som fyller alla krav. Men hur stor är skillnaden mellan diesel och bensin? på v70 verkar det skilja några deciliter. Men eftersom jag inte räknar med att den ska rulla mer än 1500 om året så svider det med ca 7000 i skatt. Lägger hellre nån krona mer på soppan och flyttar den fasta kostnaden till rörlig. Tyvärr är det 7-sits och extra stora bromsar så mindre däck än 17-tum är svårt. Funderade ett tag på att gå ner i dimension men blev motad av däckhandlarn då han påstod att mindre däck inte skulle klara av bilen. däck är ju också en del i milkostnaden. har just nu 235/65/17 tror jag. Tryckte i 2.5 kilo, vet inte om man ska stoppa i ännu mer? Men som sagt att inte köra fortare än 85 verkar vara nyckel till förbrukningen.

Går från trean till sexan och håller varvräknaren runt 2000. Släpper gasen 300 meter innan korsningarna.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
I med mer luft minst 2,8. Jag har 3,1 i mina 225-40-1 iofs är det lågprofil och det har ju inte du. Tänk på att inte segdra på låga varv för det dödar kopplingen snabbare. Motorbromsa tidigare också. Nu vet ju inte jag din bil men jag släpper ju gasen 500m innan korsning om det är plan väg. Jag har ju automat så man kanske inte kan jämföra men som sagt i med mer luft.
Användarvisningsbild
av tombe691
vad kommer du och alla andra ner i för förbrukning när ni anstränger er? Vore intressant att veta vad som är möjligt/rimligt. Ligger jag under litern tycker jag det känns ok med tanke på hur mycket vikt man ska dra runt men går det komma ner till 0.9 är det ju förstås ännu bättre!
av hedman123
har en v70n 2,4t awd den dricker ca 1,5l milen kör jag eco-driving så har jag lyckats få ner den till 1,3milen har sniglat lite på optimering alternativt andra däckdimensioner
Användarvisningsbild
av wissel
Tycker era siffror är för höga ?
Min ÅRSförbrukning ligger på 0,92 /l. mil.
Men jag har ju ingen T-motor, Ingen AWD men men
att det skall skilja 0,5 liter milen verkar snett.
Kör ca 50-50 landsväg/stadstrafik. Bor i sö. Sthlm.
Och kör på 15" ballongdäck o LM fälgar. 2,5 kg lufttryck.
Hastighet på större vägar ca 100 kmt.
Sedan lokala hastigheterna såsom 30, 50 och 70.
Utom på Gotland där dom tramsar med 30, 40, 50, 60, 70, 80 ,90,110. Någon anställd på VV har aktier i Skyltföretaget.
Senast redigerad av 1 wissel, redigerad totalt 0 gånger.

Hej! Dags att utforska nya delar av forumet och in[…]

Motorvärmare

En fråga: Laddas 12V-startbatteriet samtidi[…]

Basalt är dit problem, att höjtryckspump[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

Är inte denna bil av modellår 2009? En […]