Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av remus
Tack för svaren... Trodde att bilar tillverkades på så sätt så att en mus tex inte skulle kunna komma in.. Ajdå.. Står som sagt med bilen i en carport på landet.. Kanske dags att införskaffa råttgift.

Det låter ju bra att den torkar ihop! Håller tummarna på att lukten avtar/försvinner.. OM jag nu inte hittar den, vilket jag tvivlar på...
Användarvisningsbild
av _Rick_
En mus behöver extremt litet hål att krypa in på (hmm lät skumt ;) typ som en 50 öring. Ibland mindre.
av jbl
Alltså en mus behöver mycket mindre utrymme än en 50 öring. Dom kan tänja på sig något enormt. Man bör ha håligheter mindre än 5mm har jag hört.

Det är säkerligen en mus som dött inne i din bil.
Användarvisningsbild
av amel
Det kan lukta illa i våran S60 också. Jag misstänker att lukten kan ha att göra med all smällt snö som mattan absorberade eftersom det luktade som värst i vintras. Har inte bytt kupefilter och det kanske kommer att hjälpa. Kan man byta kupefilter själv och vad är kostnaden?
Användarvisningsbild
av MartinS
amel skrev:Det kan lukta illa i våran S60 också. Jag misstänker att lukten kan ha att göra med all smällt snö som mattan absorberade eftersom det luktade som värst i vintras. Har inte bytt kupefilter och det kanske kommer att hjälpa. Kan man byta kupefilter själv och vad är kostnaden?
300kr om du inte har IAQS och 500kr om du har det. Du byter det lätt själv med hjälp av en torxnyckel. Fyra skruv under handskfacket.

/Martin
Användarvisningsbild
av amel
Vad är IAQS?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
amel skrev:Vad är IAQS?
Interior Air Quality System - Larmar om du släpper dig, går över i "Panic mode" och vevar automatisk ned alla rutor för att rädda livet på dina passagerare. :D

Nä, känner av om uteluften är förorenad och går över till re-cirk automatiskt + microfilter + aktiv kol filter
av NCR
VolvoB20 skrev:
Interior Air Quality System - Larmar om du släpper dig, går över i "Panic mode" och vevar automatisk ned alla rutor för att rädda livet på dina passagerare. :D
Aha! Det förklarar sambandet mellan 1 kg smågodis och frostskador på en resa mellan Uppsala och Göteborg med andra ord. :D
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag har letat som en galning efter en död mus i en V70 en gång. Då luktade det värst runt vänster D-stolpe eller i baljan under. Rev inredning, letade med ficklampa och spegel, kände med ståltråd i alla skrymslen, men det var lögn att hitta något. Den torkar väl och slutar lukta till slut, men jag tror lukten hann sätta sig i klädseln ändå.
Den luktade riktigt skarpt, satte sig i arbetskläderna med. Hade ingen riktig aptit på lunchen den dagen...

Det är nog inte fel med fällor i eller runt bilen den här årstiden, det är ju varmt och gott i bilen en bra stund efter att man har ställt den. Möss kan ställa till med en hel del, har varit med om att en kamrem har kuggat över för att en mus har tagit sig innanför kåpan. Söndergnagda kablar och slangar...
Användarvisningsbild
av Brainy
Sparkz skrev:Jag har letat som en galning efter en död mus i en V70 en gång. Då luktade det värst runt vänster D-stolpe eller i baljan under. Rev inredning, letade med ficklampa och spegel, kände med ståltråd i alla skrymslen, men det var lögn att hitta något. Den torkar väl och slutar lukta till slut, men jag tror lukten hann sätta sig i klädseln ändå.
Den luktade riktigt skarpt, satte sig i arbetskläderna med. Hade ingen riktig aptit på lunchen den dagen...

Det är nog inte fel med fällor i eller runt bilen den här årstiden, det är ju varmt och gott i bilen en bra stund efter att man har ställt den. Möss kan ställa till med en hel del, har varit med om att en kamrem har kuggat över för att en mus har tagit sig innanför kåpan. Söndergnagda kablar och slangar...
Först vänta tills den torkat och sen ozonbehandla alltså?

/Anders

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)