Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mattevin
Funderar på att byta växellådsoljan då den är ganska så mörk av sig.
Har någon provat att bara byta 2 L och sen köra ett tag, sen byta 2 L till etc etc.
Eller är det bästa att byta allt på en gång? Vill inte riskera lådan och den växlar lite hårt emellanåt.
VHM
Ok tänkte att man spädde ut den skitiga oljan så att den nya inte löste upp beläggningar så fort.
Och att kvaliten på oljan höjdes, då min kompis ist rekomenderade lubebguard att pytsa i. Men vet inte om det
funkar med sånt?
Vilken verkstad i Sthlm sköljer lådor? (vad faan byggde volvo inte en låda med filter som man kan byta direkt ala bmw)
M
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Skölja lådan gör du själv. Töm ur gamla oljan, häv i en billigare olja, köra några mil, töm, i med ny kvalitetsolja. Det finns väl beskrivet mer ingående hur man ska göra, vad för olja man ska osv här på forumet (tror t om det finns i tips&trix?).

Men i princip så sköljer man genom att göra 2 täta oljebyten, om jag förstod det lilla jag läst om det rätt (inte direkt intresserad av det då det inte är aktuellt för min del).
Ja den tekniken har jag gjort på bmw na jag hade förut, men att ta bort slangar från oljekylaren etc. Det vågar jag inte:)
På bmw kunde man köra mellan 30-60 mil på hp24 lådorna.
Hur många mil på s70 t5 orna rekmenderaras? 5-10 sen ny olja??
av *pettson*
Kan ju vara så att AISIN byggt växellådan och att volvo valt att köpa den färdig? Det är ju så det ligger till.
Men sen går det att byta filtret i lådan. MEN! bör INTE göras om man inte har 100% kontroll på vad man gör, få har koll och få har utrustningen.
Filtret sitter under ventilpaketet i lådan. Precis som på dom lådorna där filtret enkelt byts.
Skillnaden här är vart ventilpaketet sitter placerat.
Sen tillkommer att volvo inte har några filter till salu. Det får man köpa hos andra handlare.
Tack för länken!
Lutar åt att testa i helgen, det borde man ju klara av:)
Frågan är bara om man skall hälla i nån smörja efteråt, eller låta lådan vara?
Har någon testat lubeguard eller rvs i växellådorna?
VHM

Tjena! Märkte häromdagen att kontrollpa[…]

Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]