Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har problem med min V70 D5 2008.
Motorsystem, service erfodras lyser i displayen.
Körde felkoder på jobbet (Jobbar på en VW/SKODA verkstad) och fick följande meddelande!
P250A17 -Motoroljenivågivarkrets
-för hög späning
-Permanent

Har släckt koden 3 gånger innan jag bytte nivågivaren, men efter ca 4 mils körning så kom samma felkod tillbaka! :-(

Finns det någon som varit med om samma fel?
Vad ska jag göra som nästa steg?
Finns det någon annan givare som kan tända denna felkod?
Fick även felkod på lutmassemätaren någon gång, men den var sporadisk!

HJÄLP!!!
av Tim
Som Doffen skriver så har du troligtvis för mycket olja i motorn. Nivån har blivit sänkt i dessa motorer och mjukvaran ändrad i ecm. Det skall inte vara enda upp på Stickan utan 2/3, alltså 1/3 kvar till Max.
Aha! Det kanske är så enkelt!
Nu när jag tänker efter så var det inte ända upp på oljestickan när jag köpte bilen för 3 veckor sedan,
så jag fyllde ända upp och sedan tändes felkoden!
När jag skulle byta givaren och tappade ur gamla oljan så hade jag en 10 liters hink och förvånades över att det skulle vara så mycket olja i motorn...det slutade aldrig att rinna! Va säkert 7-8 liter!
När jag nu fyllde ny olja så fyllde jag efter stickan, så jag har ingen aning om hur många liter det är i motorn nu!
Får pröva att tappa ur och mäta när jag fyller igen!
Har hällt i Casterol SLX 5-30 Longlife! Är det rätt olja? Vi har det i alla VW/SKODA som vi servar med 3000 mils intervall!
Hur många liter ska en D5a ha då?
Norrgården skrev:Aha! Det kanske är så enkelt!
Nu när jag tänker efter så var det inte ända upp på oljestickan när jag köpte bilen för 3 veckor sedan,
så jag fyllde ända upp och sedan tändes felkoden!
När jag skulle byta givaren och tappade ur gamla oljan så hade jag en 10 liters hink och förvånades över att det skulle vara så mycket olja i motorn...det slutade aldrig att rinna! Va säkert 7-8 liter!
När jag nu fyllde ny olja så fyllde jag efter stickan, så jag har ingen aning om hur många liter det är i motorn nu!
Får pröva att tappa ur och mäta när jag fyller igen!
Har hällt i Casterol SLX 5-30 Longlife! Är det rätt olja? Vi har det i alla VW/SKODA som vi servar med 3000 mils intervall!
Hur många liter ska en D5a ha då?
Din bil ska ha 5.5 liter Castrol 0w-30 och inget annat.
Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?

Felet löst, beskrivning i första inl&aum[…]

V90 läggs ner.

På "bygg-sidan" kostar Passat T[…]