Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tim
Vojje skrev:KKL gäller även vid beg. köp, undantaget privatköp.
Ja men det är ju inte samma som gäller vid köp av ny bil. På begagnade bilar som är köpta på en firma är varudeklarerade, alltså testade så att inga fel skall finnas. Är det dock något trafikfarligt så är handlaren skyldig att åtgärda felet.
av Tim
kebabpizza skrev:Jo, KKL gäller oavsett ny eller beg. bil (privatköp på firma).
Så du menar att får jag en spricka i min klädsel efter 2,5 år så får jag en ny av handlaren?
av Tim
Det är ju det jag menar med konsumentköpslagen. Om ts hade köpt bilen ny så hade han kunnat använda den till att byta remmar och spännare, eller en sprucken klädsel eller vad det nu skulle kunna vara.
Tim skrev:Det är ju det jag menar med konsumentköpslagen. Om ts hade köpt bilen ny så hade han kunnat använda den till att byta remmar och spännare, eller en sprucken klädsel eller vad det nu skulle kunna vara.
Hur kan Konsumentköplagen ge honom detta?
Tack för flera svar! Vi köpte den begagnad via en bilfirma i slutet av september. Vet faktiskt inte om det är en tidig eller sen -10. Men kanske jag ska kontakta bilfirman och kolla med dom?

Ringde till en bilverkstad (Bilia i Bromma) och berättade vad som hänt. De tyckte vi skulle avvakta och se om det hände igen, enligt mannen som svarade så kunde det vara så att bilen gick på så låga varvtal att motorn stängdes av - kan tydligen hända i mycket låga hastigheter även om det inte är så vanligt. Eftersom han inte verkade orolig så lämnade vi inte in bilen - har inte använt den sen dess men ska köra lite idag.

Tycker det är fantastiskt att det finns såna här forum för frågor och att det finns dom (=ni) som tar er tid att svara! :-)
av Tim
andy78 skrev:
Tim skrev:Det är ju det jag menar med konsumentköpslagen. Om ts hade köpt bilen ny så hade han kunnat använda den till att byta remmar och spännare, eller en sprucken klädsel eller vad det nu skulle kunna vara.
Hur kan Konsumentköplagen ge honom detta?
För att du har 3års reklamationsrätt på alla saker som du köper nya i Sverige! Om det ej kan betraktas som ett normalt slitage så är det ett fabrikations fel. Det täcker i princip samna saker som nybilsgarantin täcker, det enda undantaget är att det inte följer med bilen, utan personen som köpte varan ny.
Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?

Felet löst, beskrivning i första inl&aum[…]

V90 läggs ner.

På "bygg-sidan" kostar Passat T[…]