Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av julisgranis
Hej, Besiktigade bilen igår och det var med nöd och näppe bilens handbroms gick igenom. Egentligen skulle jag fått en tvåa men han var schysst. Iaf så visade besiktighetsmannen mig att handbromsens arm inte gick tillbaka på ena sidan. Försökte smörja och sen "jucka" på den när jag kom hem, men det hjälpte inget. Somg jag förstår är man tvungen att köpa nya bromsok för att det skall fungera igen.

Kollade lite på ebay och där verkar det finnas två olika typer, dock ser de väldigt lika ut. Fast ena typen av ok har en även en fjäder som hjälper dra tillbaka armen på bromsoket. De som sitter på nu har inte den fjädern, så jag undrar om jag köper sådana ok som har fjäder, passar de till min bil? Bilen är en v40 1.6i -99 eller -00.

Här är oket utan fjäder. Verkar vara ett sådant som sitter nu.
http://www.ebay.de/itm/Bremssattel-pass ... 4d05a795d7

Här är oket med fjäder, ett sådant jag tänkt köpa.
http://www.ebay.de/itm/BREMSSATTEL-VOLV ... 23236e3884

På båda sidorna står min bil listad som kompatibel. Så jag blir lite fundersam.
av Denzar
Har sett endel billiga på ebay, men dessa var riktigt fina... Speciellt med fjädern! Har undrat precis som du ifall båda passar... Fan ett par tre tusen för nya ok runt om? :) Eller är det nåt jag missar kanske. Skulle målat med hållbar färg och smort in ordentligt innan montering.
av julisgranis
Nej det är inget du missar. Jag köper i princip alla bildelar från tyskland och UK. UK brukar vara billigare på elektronik, typ lambda och tändstift. I Sverige är allt snordyrt, köper du från tyskland hamnar det på ungefär 1/3 av priset inkl. frakt. Tex ngk platinastift jag köpte till en passat, 900 totalt i sverige, samma stift med frakt från UK 340kr. Bytte framvagn på en passat, 1500 från tyskland, i Sverige hade det gått på runt 7000-9000kr. Brukar aldrig ta längre än 1 vecka i fraktid. Senast tog det 3 dagar från tyskland.

Iaf har kollat runt lite och det verkar som de med fjäder passar, det är typ bara en uppdatering av bromsoket. Så det blir nog att jag slår till på dessa:
http://www.ebay.de/itm/BREMSSATTEL-VOLV ... 2a23daf634
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är olika bromsok bak för 96-00 och 01-04. Jag tror det är något med handbromsinfästningen som skiljer.

/Martin
av julisgranis
Det var ju inte bra, fast dessa ok går ju till bilar innan -01. Dock så såg ja nu att V40 som jag har inte fanns med på oken som har fjäder, så blir väl köpa de som inte har fjäder då. Himla lurigt detta!
Användarvisningsbild
av MartinS
julisgranis skrev:Det var ju inte bra, fast dessa ok går ju till bilar innan -01. Dock så såg ja nu att V40 som jag har inte fanns med på oken som har fjäder, så blir väl köpa de som inte har fjäder då. Himla lurigt detta!
Jag har aldrig sett några utan fjäder, oavsett årsmodell.

Men om du ändå köper billiga kinagrejer kan du väl lika gärna köpa på biltema så får du det på en gång? I allafall den silvriga ser ju misstänkt kinesisk ut.

/Martin
av Denzar
julisgranis skrev:Nej det är inget du missar. Jag köper i princip alla bildelar från tyskland och UK. UK brukar vara billigare på elektronik, typ lambda och tändstift. I Sverige är allt snordyrt, köper du från tyskland hamnar det på ungefär 1/3 av priset inkl. frakt. Tex ngk platinastift jag köpte till en passat, 900 totalt i sverige, samma stift med frakt från UK 340kr. Bytte framvagn på en passat, 1500 från tyskland, i Sverige hade det gått på runt 7000-9000kr. Brukar aldrig ta längre än 1 vecka i fraktid. Senast tog det 3 dagar från tyskland.

Iaf har kollat runt lite och det verkar som de med fjäder passar, det är typ bara en uppdatering av bromsoket. Så det blir nog att jag slår till på dessa:
http://www.ebay.de/itm/BREMSSATTEL-VOLV ... 2a23daf634
OK, låter fint.
Har handlat endel på ebay UK, men har faktiskt aldrig tänkt på att söka på utländska språk... Trodde att dom skulle anpassa sig och skriva på engelska om dom ville sälja internationellt, fast ioförsig talar vi ju om tyskar :)

MartinS; Ser ingen fjäder på Biltemas, eller har dom kanske inte specifika bilder? Annars är det som sagt stor risk att grejerna är från Kina, som det mesta, skulle inte förvåna mig om Volvo original är från Kina med :roll:
av julisgranis
Jo, jag är som sagt himla nyfiken på testa dessa med fjäder. Står ju att s40 är kompatibel, har B4164s2 som motor med 109hk -00. Den finns med på S40 dock inte på v40 med samma motor.

Edit: kollade på mekonomen, verkar som de guldfärgade är exakt likadana som mekonomen säljer fast de tar en bra bit över det dubbla för dom. Sedan står det att om chassinumret är över 426761- så skall man ha de med fjäder. Så nu blir det att beställa eftersom chassinumret på min bil är en bit över 500000 =)
av julisgranis
Nej, får bli till sommaren när bilen skall besiktigas nästa gång, men som jag har förstått och har kollat runt på bland annat underleverantörer skall de vara sådana som har fjäder om chassinumret är högre än 426761. Vet inte varför det sitter sådana som inte har fjäder på den bilen jag har, anatagligen har förra ägaren bytt oken och köpt de på en skrot eller liknande.
Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]

Volvo S60 T3 2012 bytesråd

Har nu provkört den men måste säga[…]

Tysta sommardäck V90

Efter en resa på 240mil ner och tillbaka fr[…]

Kan vara så. Värt att tänka p&arin[…]