Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Caligul
Hej

Jag har läst otaliga trådar om problem med ljudkvalitet och styrning av bluetooth-anslutna telefoner och surfplattor men inte hittat någon om problem med själva telefonerandet.

Jag har helt utmärkt kvalitet på Spotify-Streaming, men så fort jag ringer ett samtal med min telefon (Iphone 4s) knastrar och knapprar det i varierande utsträckning. Ibland undrar jag om det kanske har att göra med var man har telefonen i bilen, men att ha den i en hållare precis under skärmen känns ju inte som någon kontroversiell placering direkt. Flera gånger har jag fått stänga av handsfreen, rycka loss telefonen ur hållaren och därefter prata med den i örat. Det känns inte som att det ska behöva vara så. :x

Någon annan som upplever problem av liknande typ?
Tacksam för svar.

PS. skall lämna in bilen för andra garanti-ärenden (bl.a. "Kärringstopp" med D2-automat, risig färg på plast i backspeglar), detta kanske skall läggas till den listan?

Bil: MY2012 V60, DRIVe m. powershift. momentum.
Jag har inte det problemet, alltid väldigt klart ljud och har en Iphone 4S
Jag har även av misstag haft telefonen i en väska i bakluckan och till och med då har det varit kristallklart ljud.
Har exakt samma problematik. Upplever dock att detta är värre när jag kör med Bluetoothmjukavara .17S. När jag kör med en gammal mjukvara (i en annan V60) som har .15E är det inte samma fel.

Igår när jag hämtade ut min bil från verkstaden för åtgärder av garantiproblem (Sensus 3.0 bla) upptäckte jag först att det inte gick att ansluta telefonen alls och rutan där Bluetoothmjukvaran ska stå, var det helt tomt.

Då fick mek-gubbarna jobba övertid litegrann för jag uppfattade det hela som att Bluetoothmjukvaran inte var laddad i bilen efter att Sensus 3.0 hade lagts in. Det visade sig att den inte alls var borta, men att man "absolut inte" skulle ansluta telefonen via "MEDIA" -> Söka telefon från Sensus, utan man istället skulle ansluta telefonen genom att söka bilen. Detta enligt meken var "en mycket stabilare anslutning" och att Bluetoothhanteringen genom telefonen till bilen "var mycket bättre". Hur det upplevs kan jag inte svara på, mer än att det fungar riktigt uselt.

Således var iallafall hans kontenta att man ska ansluta sin telefon till bilen genom "TEL", och söka upp bilen (göra den synlig) och ansluta telefonen den vägen, istället för tvärtom genom "MEDIA". Riktigt märkligt, och ganska tunna argument varför, tycker jag...

Hur som helst, jag lyckades att gifta om min telefon igen med bilen, dock med samma jävla dynguppkoppling som tidigare, alltså med sprakande/knarrande/avbruten telefoneringskommunikation medelst Bluetooth.

Dynga.
Telefonin fungerar utmärkt i min XC70. Har HP Multimedia, kopplar till lite olika telefoner, beroende på vem som kör. Ett par Ericsson Xperia, nån ajfån. Fungerar lika bra allihop. Tror min BT-mjukvara heter 17O på slutet.
Hej igen, och tack för era svar. Skönt att veta att det inte ska vara på detta dåliga sätt. Vilken enhet som ansluter till vilken, känns ju spontant som något helt ovidkommande. Känns mer som en skröna från verkstaden, men vad vet jag. Antagligen har väl märkligare saker hänt på denna jord :lol:

Jag tänker nog påpeka detta på besöket, men det känns ju nästan som att man vill prova med en annan telefon innan man skyller allt på Volvo. Apple kan ju vara minst lika skyldiga i det här fallet.

Lär emellertid vara väsentligt svårare att driva ett garantiärende mot Apple :cry:
av chrand
Jag måste nog säga att det är ett telefon problem. har använt flera olika telefoner med samma mjukvara i bilen.
Via BT
HTC Legend Spotify OK Samtal emallanåt helt kasst skrapar och lever.
iPhone4 Spotify OK Samtal helt OK
iPhone 5 Spotify OK Samtal helt OK
Samsung S3 4G Spotify OK Samtal emallanåt helt kasst skrapar och lever.
Och samsung är även helt kass på att automat koppla upp BT vid färd. Får många gånger får jag gå in i telefonen och avkativera och sedan aktivera den igen.

Det med samma mjukvara i Sensus och BT Minns dock inte version då jag nyss fick den uppdaterad till senaste.
Det kan vara så att Samsung telefonen fungerar bättre nu rent ljudmässigt vid samtal. Har inte hunnit tala så många samtal med nya pgmvaran ännu.

Edit:
Jag menar inte att det absolut är fel på din telefon Caligul, det kan givetvis vara så att det är något strul med din HW i bilen.
Jag vill bara peka på att det skiljer sig radikalt åt mellan telefoner.
Senast redigerad av 1 chrand, redigerad totalt 0 gånger.
Fast jag tror ändå det har lite med BT-mjukvaran i bilen att göra. Samtidigt är det ju givet att två sidor av myntet är bad guys here. Två som träter osv..

Min Samsung Galaxy S3 funkar bättre med ovan nämnda .15E-mjukvara än den gör med .17S.
Frugans HTC Desire funkar dåligt med min .17S-mjukvara och med .15E har jag inte testat med den luren.

Ska prova för skoj skull att koppla upp min trötta Blackberry (jobbtelefon) mot min .17S och se vad som händer då...

Ädit: Blackberryn kommer säkert funka klockrent med .17S bara för att den är så j-vla röten på allt annat. :)
Användarvisningsbild
av bjornw
Har senaste version (ca 3v gammal) av Sensus och blåtand och har hittills använt 3 telefoner (3Gs iOS6, 4s iOS5 och en HTC Desire okänd version). Ingen av dem har jag lyckats par-koppla via Media men via Telefon har det funkat på första försöket för alla. Ingen har några som helst problem med ljudet eller anslutningen. Väl par-kopplade funkar det perfekt.
Användarvisningsbild
av Ante2
I min V40 har jag inga som helst problem med bluetooth anslutningen och kvalitén på samtalen är klockren. Telefonen är en Sony Experia S

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]