Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvolotten
Ja, som ämnesraden lyder, det kommer ingen värme i kupén!
Det gäller en Volvo 740 GL -90, B230F, utan ac, ca 20000 mil. Motorn går upp i temp som den ska, men det kommer bara kyla ur fläktarna.
Tydligen satte de en pappskiva mellan kylaren o grillen förra vintern, och då kom det värme,men detta knep funkar inte nu.
Eftersom det inte är min bil känner jag inte för att göra några större operationer, så jag undrar om nån har några tips på vad jag kan göra för att ta reda på vad som är knas...
Tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
av Ravi
Trasig värmekran kanske ? Eller någon vajer som inte funkar mellan varmt och kallt ! Kolla i motorrummet mot torpedväggen,där slangarna går in i kupén,
Senast redigerad av 1 Ravi, redigerad totalt 0 gånger.
av Volvolotten
Ravi skrev:Trasig värmekran kanske ? Eller någon vajer som inte funkar mellan varmt och kallt ! Kolla i motorrummet mot torpedväggen,där slangarna går in i kupén,
Värmekranen sitter ovanför gaspedalen, eller hur? :D
Och dessa vajrar, vart sitter de exakt? Det går ju in slangar i torpedväggen, hur sitter de i förhållande till dessa?
Eftersom det inte är min bil och jag inte har jättelust att engagera mig i den av olika anledningar vill jag bara kolla de enklaste
grejerna som kan vara orsaken, om du förstår vad jag menar... :wink:
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Volvolotten skrev:
Ravi skrev:Trasig värmekran kanske ? Eller någon vajer som inte funkar mellan varmt och kallt ! Kolla i motorrummet mot torpedväggen,där slangarna går in i kupén,
Och dessa vajrar, vart sitter de exakt? Det går ju in slangar i torpedväggen, hur sitter de i förhållande till dessa?
Eftersom det inte är min bil och jag inte har jättelust att engagera mig i den av olika anledningar vill jag bara kolla de enklaste
Ja värmekranen sitter ovanför gaspedalen inne i kupén på bilarna utan ac. Tar du bort den plastskiva som sitter ovanför pedalerna och sticker in huvudet ser du den där uppe strax till höger. Här går det även 2 st slangar som ska leda kylarvatten till och från värmeelementet. Värmekranen i sig är monterad i en plastmodul som genom vajrar styr hur mycket kranen skall öppna. Gör så att du sticker in huvudet där och samtidigt rör värmereglaget från kall till varmt. Rör sig ingenting där nere är det antagligen en vajer som hoppat ur. Rör det sig där, men kranen inte fungerar kan det vara så att en arm som går från värmekranen har hoppat ur själva plastmodulen. Denna arm kan slitas på gamla kranar och även vara dålig på nya piratkranar (jag har varit med om 2 st nya som hoppat ur direkt).
av Volvolotten
Tack Jeppe för en utförlig beskrivning!
Jag ska ge bilen en chans och krypa in och kolla.
Ska bilen vara avstängd eller ska tändningen vara på? (dum fråga, men jag vill vara säker...)

Frågan är vad den där pappskivan gjorde för nytta??
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Bilen behöver inte vara igång när du kollar om det rör sig vid värmekranen, tändningen behöver inte heller vara på, detta är ju rent mekaniska bitar som inte styrs av el.

Pappskivan framför kylaren är ett gammalt knep som kan "bromsa" kylningseffekten i motorn, dvs. det tar längre tid för vattnet att svalna, med andra ord kommer varmare vatten in i värmeelementet och det blir varmare i kupén om värmen är påslagen. Att vattnet svalnar för fort har att göra med att termostaten står öppen. Termostaten har ju som uppgift att inte släppa in vatten till kylaren förrän det har nått en viss temperatur.

Men du skrev att bilen går upp i arbetstemperatur som den ska (nålen till mitten av tempmätaren antar jag?) och då skall vattnet ha nått sin temperatur och i så fall skall det bli varmt i kupén, om det inte är så att värmekranen är stängd/väldigt lite öppen.
Användarvisningsbild
av Ravi
Volvolotten skrev:

Ha ha så det kan bli i bland, blandade vist ihop det lite :)
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Volvolotten skrev:Tack Jeppe för en utförlig beskrivning!
Jag ska ge bilen en chans och krypa in och kolla.
Ska bilen vara avstängd eller ska tändningen vara på? (dum fråga, men jag vill vara säker...)

Frågan är vad den där pappskivan gjorde för nytta??
Så gjorde man förr istället för att byta termostat "snåla gubbar"
av umekille
Värmekranen är snäppad i en sköld som styr den.
vad som sker är att samtidigt värmekranen rörs så regleras
samtidigt en spjällfunktion som sitter ovanför.(om luften skall gå genom v-paketet eller inte)
Detta är gjort för att du skall få varmt/kallt direkt du rör vredet.
Har spjället hakat upp sig (wirehöljet hasat efter)i uteluftläget så får du ingen som helst värme även om kranen är helt öppen. Dessa bilar går köra utan värmekran om den går sönder då spjället sköter om luftflödet via eller på sidan om
värmepaketet.
P
Volvo car UX

Fullscreen map En klimatzon vid synk Spara valt k&[…]

På min gamla böt jag båda innerly[…]

bakluckan går inte öppna v70 -13

Hej, Jag har sedan i höstas/vintras haft pro[…]

Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]