Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av olgaus1993
Hej!

Jag har haft problem med bilen ett tag nu men har undvikit det. Den startar bra och så men den kan börja låta konstigt när den står på tomgång, dör sen kan jag inte få igång bilen på ett tag (har hänt när jag kört med att den dör), hackar ibland innan den dör ibland med. Pratade med en mekaniker och han trodde de va en givare så jag googla lite och tydligen finns det 2 st givare, en vid vevaxeln och en vid kamaxeln. Först trodde jag de va databoxen som krångla men de har jag testat utan relsutat. Det kan ta upp till flera timmar innan man får igång bilen igen, oftast låter jag den stå men idag så var jag 2 minuter ifrån att den kunde ha stannat på motorvägen och nu vill jag åtgärda felet. Inga felkoder ges dock eller att motorlampan lyser(ganska märkligt).

Så vad tror ni?
Helst så snabba svar som möjligt måste redan åtgärda det här imorgon då bilen körs på jobbet.
Användarvisningsbild
av olindh
olgaus1993 skrev:
olindh skrev:Det låter som att det kan vara vevaxelgivaren. Den brukar bli ganska skitig så du kan prova att rengöra den annars är det väl bara att byta.
var sitter den placerad och är de bökigt att byta?
Den sitter vid ovansidan av växellådan. Det är bara en skruv som man skruvar ut sen kan man bara dra ut givaren, mycket enkelt.
Missljud -22 V60 T6

Låter ju som en gammal boxer-folka.

Glappande drivaxel

Hur gick det för dig med problemet, har samma[…]

EX60

Kommer det nånsin riktigt soltak till EX60? […]

Radion XC40 2024

Varje gång jag startar bilen så m&arin[…]