Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
Guffe skrev: Är i kontakt med säljaren och vi diskuterar en lösning till problemet, men känns som han inte vill ta sitt ansvar till fullo
Betänk att detta är samma person som skyllde motorgången på en motortvätt. :shock:
av Guffe
Johnnie skrev:Tror inte mororn är slut, låt nån annan göra komptest och jämför resultatet.
Många som vill "byta motor" och tjäna en massa pengar... :(
Volvo gjorde komptest 2 ggr med befintlig oljenivå och sedan ett efter att dom fyllt på olja då det var dålig nivå. motorn tar olja så det är ju uppenbart att det är nått större fel på motorn, tar man bort oljelocket eller stickan när motorn är igång så ryker det ur hålen. Skall väl vara vakuum och därmed ingen rök. dom säger att 2 av 5 cylindrar visar endast 5 bar, tror du fortfarande att inte motorn är slut ?
av Johnnie
Hur mycket olja tar motorn?
Droppar det eller förbränner den oljan?
Jag har samma motor i min bil, det kommer upp lite svag rök på min men inget tryck direkt...
Vakuumet ska väl komma när man gasar tror jag, har inte testat själv.
Om det var min bil skulle jag åka till en annan verkstad för ett kompressionsprov och se vad dom får för resultat där.
Det handlar om så mycket pengar så jag skulle inte lita på vad en verkstad säger...
av Johnnie
Enligt flera biltillverkare kan motorn dra 1 liter olja på 100 mil och det är okej.
Alltså 20 liter mellan servicarna, hur mycket olja ska den då dra för att det ska vara "för mycket?" ?:-/ Det normala brukar väl vara 1/10 del ungefär, vissa bilar drar ingenting.
Min motor har gått 26000 mil och drar precis 1,5 liter på 1500 mil, jag byter oljan var 1500:e och slipper fylla på nåt mellan servicarna. :)

Har du avgaser eller olja i kylvattnet?
Kylvatten i oljan? (Blir konstig färg på oljan, typ gråaktig?)

Man måste vara noggran när man gör komp testet, friskt uppladdat batteri tex.
Gasspjället ska vara fullt öppet, vet inte om det funkar att gasa så det öppnas när man drar runt på startmotorn, är ju elektroniskt...
Om du gör nytt komp test, börja med cylinder 5 den här gången och ta 1:an sist, kanske batteriet som blir svagare och svagare och värdet bli lägre för varje cylinder...bara en tanke...
Va gärna med på verkstan och kolla vad dom gör och vad dom säger...

Hur går motorn när du kör egentligen?
Du beskriver bara problemet på tomgång.
Jag har inte så mycket erfarenhet av dåliga motorer men borde den inte gå helt värdelöst om komptestet visar 9,7,7,5,5? Nån annan som vet nåt om det?
av Guffe
Johnnie skrev:Hur går motorn när du kör egentligen?
Du beskriver bara problemet på tomgång.
Jag har inte så mycket erfarenhet av dåliga motorer men borde den inte gå helt värdelöst om komptestet visar 9,7,7,5,5? Nån annan som vet nåt om det?
Den har svårt att hålla igång på tomgång, när jag kör kör normalt utan fullt pådrag med gaspedalen så tycker jag att den går normalt mellan varven 1500-3000 rpm men skulle jag dra gasen i bott så svarar den inte som den borde ungefär som om turbon inte skulle ladda fullt, tycker att det låter lite konstigt att när 2 cylindrar bara komprimerar 5 bar så borde ju den gå mycket sämre eller jag kanske har fel.

Tillbaka till röken som kommer från oljestickans rör och ur oljelocket så gjorde killen ett test när jag stod där och kollade. den visade runt 0.5 kpa eller bar vet inte vad mätaren mätte i var iaf inte vakuum på tomgång sen gick jag inte och gasade och som ni tyckte att det borde ha gått neråt åt - hållet men tydligen så hade en gått upp till typ 1.5, tycker att det ryker styggt från avgaserna samt att avgaserna luktar illa
av Johnnie
Jag är misstänksam när det gäller kompressionprovet, och skulle ha gjort det på en annan verkstad, med ordningen cylinder 5 först och 1 sist.
Vad är det för färg på avgaserna?
Ryker det när motorn är ordentligt varm?
Går tempmätaren upp till mitten?

Gör inget förhastat motorbyte.
Om motorn nu skulle vara slut kan du lika bra köra så länge det går, ha kolla på olja och vatten nivån/färgen.
Det finns så mycket som kan strula på bilarna och skulle du ha 2 eller 3 eller fler fel samtidigt kan man ju förstå att den kan gå lite knackigt.
Det är klart att byter man motor så byter man bort alla problem, men det är ju du som får stå för notan. :(

Jag har tex haft fel på min reglerventil till turbon, vilket är vanligt, då svarade den lite konstigt på gasen då och då, men inte alltid.
Många pratar om skitiga/slitna spjällhus så får tomgången att spöka.
Kan säkert vara flera fel samtidigt som ställer till det.
Har du tur så kanske du inte behöver byta motorn.
av Guffe
Johnnie skrev:Jag är misstänksam när det gäller kompressionprovet, och skulle ha gjort det på en annan verkstad, med ordningen cylinder 5 först och 1 sist.
Vad är det för färg på avgaserna?
Ryker det när motorn är ordentligt varm?
Går tempmätaren upp till mitten?
färgen på avgaserna är vit
Ryker det när motorn är Ordentligt varm - Bilen blir aldrig ordentligt varm då tempmätaren aldrig går upp till hälfen om vi skall skala mätaren från 0-100 % så tycker jag att den kommer upp mellan 20-25 %. Har ju larmet *ECM-201A Termostat - Felaktig signal antar att detta fel har med detta att göra.
Johnnie skrev:Jag har tex haft fel på min reglerventil till turbon, vilket är vanligt, då svarade den lite konstigt på gasen då och då, men inte alltid.
Många pratar om skitiga/slitna spjällhus så får tomgången att spöka.
Kan säkert vara flera fel samtidigt som ställer till det.
Har du tur så kanske du inte behöver byta motorn.
Har ju larmet *ECM-6806 Turboreglering flödesfel - Förlågt flöde kan det vara reglerventilen till turbon som är felaktig, När det gäller spjällhus så är det bytt till den nya modellen (gul etikett) 2009 men visst det kan ju vara skitigt som gör att de har svårt att reglera
av Johnnie
Jag hade samma fel på min temostat, den öppnade för tidigt, motorn blev aldrig varm, efter ett tag började det bli vitt klet i oljelocket. (olja blandat med fukt)
Bytte termostat själv och det blev bra, tog 10 min och kostade ca 110 kr har jag för mig. Mätaren ska stå rakt upp, 50 % av skalan.
Ja det kanske är turboreglerventilen som strular, har du nån kompis med samma motor så kan du låna hans ventil och testa. :) En ny kostar ca 500 kr.
Kolla att alla slangklämmor är åtdragna ordentligt mina var lösa vid intercoolern, kan ju läcka ut luft där...
Hur ser oljan ut?
av Guffe
Johnnie skrev:Jag hade samma fel på min temostat, den öppnade för tidigt, motorn blev aldrig varm, efter ett tag började det bli vitt klet i oljelocket. (olja blandat med fukt)
Bytte termostat själv och det blev bra, tog 10 min och kostade ca 110 kr har jag för mig. Mätaren ska stå rakt upp, 50 % av skalan.
Ja det kanske är turboreglerventilen som strular, har du nån kompis med samma motor så kan du låna hans ventil och testa. :) En ny kostar ca 500 kr.
Kolla att alla slangklämmor är åtdragna ordentligt mina var lösa vid intercoolern, kan ju läcka ut luft där...
Hur ser oljan ut?
Min far har en nyare modell 2.5T -2006 skulle hans ventil passa tro. men frågan är skulle han låta mig testa hans. lol,
och ang. slangar. volvo har ju gjort ett lufttryckprov för att kolla om det läcker någonstans men dom sa att det inte läckte något speciellt lite småpys här och var sa han.

Ang klet i oljelocket. mitt oljelock är helt svart av olja inte nått vitt utan svart även filtret under locket där man häller oljan vid påfyllning är helt svart och kletigt. Oljan för övrigt ser bra ut tycker jag. men vad vet jag är ju bara en svensson när det gäller bilar. Är instrumenttekniker i grunden så vet ju hur givare ventiler och tryck m.m och hur det fungerar men när det gäller och meka så är det lite värre :)

Vart sitter termostaten då ? kommer jag åt lätt eller måste man skruva bort en massa saker för att komma åt, samma med turboreglerventilen är den åxå lätt att byta eller ?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Bra att du hittade det. Ännu bättre att […]

Fantastiskt vacker kärra 🏆👌🍾👍

Hastighetsmätare 760

Tjena, har en 760 diesel från 1988 där […]

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]