- ons 31 okt 2012, 14:03
#695627
Hej.
Jag beställde ett chip + tryckklocka och lite mer saker till min 940.
Det är en svensksåld bil med 3 ägare före mig.
Hur som helst!
I bilen sitter en b230ft motor, För det är väl så dom heter ? Helt original ragt av (135) hp.
Numret på min bränslebox avslutas med 997 och Jag beställde ett bränslechip av en välkänd svensk firma.
Chippet kom och dom har skrivit 977 på det varav jag hörde av mig och frågar om detta verkligen är rätt? 997 och 977 är rätt lika men ändå inte.
Fick till svar att chippet är gjort för att passa båda boxarna, Alltså (min som har 997) och den som har 977.
Sen får jag frågan: För det är väl en 940 2.0 ltt Italien/belgien importbil du har ?
Då till frågan.
Finns det någon på detta forum som har lite koll på styrboxar och chip?
Det känns ju inte rätt att ett bränslechip ska passa till min b230ft box, Men även till en import 2.0 liters. Är ju mindre slagvolym osv.
Nu är jag ju inte helt hundra på hur det funkar, Det jag vet är att chip-tillverkarna är noga med vad dom tre sista siffrorna på bränsleboxen är.
Antagligen för att kunna bränna ett passande chip.
Måste man ringa volvo och fråga dem kanske ?
Och vad är det värsta som kan hända om det är fel chip ? För snål blandning och bilen spikar ? Startar ej ?
Tacksam för svar!
Hade grabbz.
Jag beställde ett chip + tryckklocka och lite mer saker till min 940.
Det är en svensksåld bil med 3 ägare före mig.
Hur som helst!
I bilen sitter en b230ft motor, För det är väl så dom heter ? Helt original ragt av (135) hp.
Numret på min bränslebox avslutas med 997 och Jag beställde ett bränslechip av en välkänd svensk firma.
Chippet kom och dom har skrivit 977 på det varav jag hörde av mig och frågar om detta verkligen är rätt? 997 och 977 är rätt lika men ändå inte.
Fick till svar att chippet är gjort för att passa båda boxarna, Alltså (min som har 997) och den som har 977.
Sen får jag frågan: För det är väl en 940 2.0 ltt Italien/belgien importbil du har ?
Då till frågan.
Finns det någon på detta forum som har lite koll på styrboxar och chip?
Det känns ju inte rätt att ett bränslechip ska passa till min b230ft box, Men även till en import 2.0 liters. Är ju mindre slagvolym osv.
Nu är jag ju inte helt hundra på hur det funkar, Det jag vet är att chip-tillverkarna är noga med vad dom tre sista siffrorna på bränsleboxen är.
Antagligen för att kunna bränna ett passande chip.
Måste man ringa volvo och fråga dem kanske ?
Och vad är det värsta som kan hända om det är fel chip ? För snål blandning och bilen spikar ? Startar ej ?
Tacksam för svar!
Hade grabbz.