- tis 30 okt 2012, 14:44
Det blir ju ingen nämnvärd halvljusassymmetri med xenon, varför höger vägkant får lika kort belysning som vägmitten. Det bidrar till upplevelsen att halvljuset har kort räckvidd.
Själv tycker jag helljuset är viktigare och blev faktiskt lite besviken på det när jag först prövade xenon på XC70II. Vad Vi Bilägare skrivit om det ingav förväntningar som inte infriades, tycker jag. Ljusstyrkan i vägområdet i fjärrzonen, alltså vägbanan plus närmast omgivande terräng bortom ca 300 m avstånd, tyckte jag var något sämre än på 940 1996 med nya kvalitetsglödlampor och fullgoda reflektorer. Jag kan tänka mig att tidningens testresultat vilar på en mätning där man gör en integration av ljusflödet i elevationsled som sedan redovisas i azimuthled (genom grafiken i ljusredovisningen). Xenon-helljusets stora spriding i höjdled kan då förklara Vi Bilägares slutsats. En nackdel med den spridningen är att reflekterande skyltar bländar tillbaka (allt starkare vid minskande avstånd) ännu när man kommit så nära att de faller helt utanför det område där man behöver belysningen. Spridningen kan å andra sidan vara till viss fördel vid kuperad vägföring. Men totalt sett vore det bättre, tycker jag, om xenonljuset spreds mindre uppåt, och åt sidorna på nära håll, och mer koncentrerades mot vägbanan rakt fram.
Jag är medveten om att helljusspridningen, med mycket ljus runt omkring, kan ge ett intryck av att belysningsstyrkan i vägbanans fjärrzon är sämre än den egentligen är. Det vore intressant att höra om andra jämfört 940 1996 (med H4 60W plus extra halogen 55W i varje strålkastare vid helljus) med xenonhelljus på V/XC70II.