Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

dst02 skrev:
netsoft skrev:
dst02 skrev:Min drive va helt krångelfri........tills den gått 40 mil så efter 24000 mil så är frågan om det ens är EN skruv eller bricka som inte är bytt.
Vad hade du för problem?

Skrik i bromsklossar efter 40 mil
Knarr oljud,bi ljud,durr ljud i inredningen mm efter 50 mil
Tjut och skorrande ljud i kopplingen efter 200 mil
Utslitna vindrutetorkare efter 50 mil
Returfjäder kopplingspedal gick av efter 1500 mil
Ojämn gång på motorn efter 1800 mil
Oljid ac efter 1300 mil
Airbag lampa larmade 2ggr, första gången vid ca 1500 mil, andra vid ca 3500 mil
Givare spoltskenivå utbytt 3700 mil
Det va inte det! Kan det ha varit så att du fick ett måndagsex?
Fick du betala för allt det där eller gick det på garantin? i såna fall, vad fick du betala för?
Jag kollade prisförslag via bilpriser.se. Jag förutsätter att bilen är en taxi/budbil. Om bilen säljs av bilhandlare borde priset ligga på 138500 och om den säljs "privat" bör priset ligga på 118000-129000.

Lycka till. Mycket bil för pengarna, men såklart lite riskabelt, vilket är del av priset.
crumpets skrev:http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_V7 ... w=3&last=1 Är det den bilen så står det drivlinegaranti till 36k mil. Låter skumt. Nåt sånt har jag inte hört talas om förr. Det var den enda på blocket med din spec så jag utgår ifrån att det är samma. EDIT: Låter inte så skumt ändå. Verkar vara nåt man kan köpa till taxispecade bilar.
36k drivline garanti är något som man kan köpa till på Taxi bilar
I stort sett alla taxifirmor köper till det s.k. taxipaketet. I det ingår förutom drivlinegarantin bl.a. ett kraftigare batteri och diverse skyddsutrustning. Jag tycker 150 Tkr låter saftigt för denna bil. Inte konstigt att den varit ute till försäljning i snart två månader.
Guligan skrev:I stort sett alla taxifirmor köper till det s.k. taxipaketet. I det ingår förutom drivlinegarantin bl.a. ett kraftigare batteri och diverse skyddsutrustning. Jag tycker 150 Tkr låter saftigt för denna bil. Inte konstigt att den varit ute till försäljning i snart två månader.
Den har sänkts från 152,000:- till 120,000:-. Är den inte värd 120,000:- heller?
Om jag ville ha en V70 Drive skulle jag kunna tänka mig den där bilen -- förutsatt att den är i gott skick.

Du har dock som sagt var inga garantier, så allting handlar om hur riskbenägen du är och om det gör något om bilen tidvis kommer att stå still i väntan på reparation. Jag kan leva med hög risk så länge priset är OK. Dock har jag inte längre tid med trasslet som en trasig bil innebär, och kör därför numera omkring i rätt nya bilar -- men det kostar en del. Värdeminskningen på första året med XC70:n täcker i princip hela denna bil. :shock:

Det underlättar också om du kan göra en del rutinåtgärder, typ byte av bromsar etc själv. För du kan nästan utgå ifrån att bilen kommer att behöva service/reparationer. Se till att du har en buffert som gör att du kan fixa eventuella större problem.
Det va inte det! Kan det ha varit så att du fick ett måndagsex?
Fick du betala för allt det där eller gick det på garantin? i såna fall, vad fick du betala för?[/quote][/quote][/quote]

Allt gick på garanti men få saker blev åtgärdade, verkstan i Uddevalla/dingle (brandt bil) är långt ifrån tillräckligt utbiladade eller ens sugna på att fixa bilar som kunden inte är nöjd med så Jag gav upp å bytte bort den. Måndasex kan de såklart varit men oavsett vad det var så är det allt annat än ok. Mina erfarenheter av vare sig volvo eller verkstan eller DRIVe är tyvärr allt annat än bra.
Vojje skrev:Inte mycket som är relaterat till just denna motorn.
Inte speciellt allvarliga saker heller. Men många :(
Ojänn gång och kopplingen är väl relaterat till bilen? Och det är skäl nog att klaga. Motorn å växellåda används ju så fort bilen går liksom ;)
Mitt råd är att kolla på en D3 istället, gärna automat, den går jättefint! Kanske några kronor extra i inköp å några få droppar mer i förbrukning och skatten då såklart men den är betydligt rejälare än DRIVe med PSA motor och annat skit.
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]