Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tompa15
Har en V40 -01 5 vxlad som är helt hopplös med att få i backväxeln, när vx lådan/motorn har stått still över natten, har provat med att smörja växelvajrarna men utan resultat, Vad kan man mer göra?
Användarvisningsbild
av Vojje
Du vet väl att man ska backa in bilen dagen före när motorn är varm. Av miljöskäl.
Annars får du väl göra som alla andra. Lägg växel i neutral och koppla om.
Användarvisningsbild
av Ravi
Vojje skrev:Du vet väl att man ska backa in bilen dagen före när motorn är varm. Av miljöskäl.

Nu tänkte jag säga använd lite. KP :)
av Tompa15
Vojje skrev:Du vet väl att man ska backa in bilen dagen före när motorn är varm. Av miljöskäl.
Det var inte måttligt vilken hjälp det rådet gav, fasen det är ju gummans bil, be henne backa in, nää de blir helt fel. Bättre kan du... :-O)
Användarvisningsbild
av Vojje
Tompa15 skrev: Det var inte måttligt vilken hjälp det rådet gav, fasen det är ju gummans bil, be henne backa in, nää de blir helt fel. Bättre kan du... :-O)
Ja, det var ju mitt budgetalternativ. Detta rådet är ngt dyrare, tyvärr. Byt ut din växellådsolja till Omega 690.
av svda
På farsans V40 -00 1,8 var det för några åt sedan svårt att få i backen. Efter en hel del letande i länkaget under bilen fann jag till sist källan till problemet under växelspaksdamasken. En plastgrej hade halkat ur läge. Jag klämde dit den igen och en ny inhandlades för några 10-or i tron att den skulle lossna igen. Detta var flera år sedan och grejen ligger fortfarande och samlar damm. Minnet sviker av hur felet mer exakt yttrade sig, men det kan ju vara värt att kolla.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]