Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bootyluv
Nu har jag äntligen tagit mig tiden till att blivit medlem på detta fantastiska forum och tänkte inviga med ett litet problem som har slagit mig.

Har fått för mig för att byta bilstereo på min 740. Jag har letat här på forumet och andra forum om hur man monterar bort den "gamla" och sätter in den nya men finner ingen vidare hjälp, så vänder mig till er.

Bild på hur bilstereon sitter och ser ut: Bild

Jag har försökt att få loss den men det går inte direkt som jag vill, några tips eller trix på hur man får bort den?

Med att installera den nya stereon så är det väl "bara" att sätta dit den där den gamla satt och koppla in sladdarna på rätt ställe?

Vänliga hälsningar Bootyluv!

*Ber om ursäkt om jag har postat något fel eller varit oklar i min tråd.*
av Rådlös
Det ser ut som en radio med löstagbar front. Jag har haft en sådan, Philips. Det finns säkert flera varianter på det utförandet, med det krävdes två U-formade byglar till min. Radion satt med "hullingar" längre in i ytterskalet. Dom här U-byglarna var formade i spetsen så att dom frigjorde hullingarna när man tryckte in dom i 4 hål och man kunde dra radion rakt ut.
Så var det på min radio. Det är ju inte säkert att din stämmer överens, men kan ju vara något att kolla upp. Om du tar reda på fabrikat och modell så kan säkert någon bilradiofirma hjälpa dig.
av bootyluv
Rådlös skrev:Det ser ut som en radio med löstagbar front. Jag har haft en sådan, Philips. Det finns säkert flera varianter på det utförandet, med det krävdes två U-formade byglar till min. Radion satt med "hullingar" längre in i ytterskalet. Dom här U-byglarna var formade i spetsen så att dom frigjorde hullingarna när man tryckte in dom i 4 hål och man kunde dra radion rakt ut.
Så var det på min radio. Det är ju inte säkert att din stämmer överens, men kan ju vara något att kolla upp. Om du tar reda på fabrikat och modell så kan säkert någon bilradiofirma hjälpa dig.
Tusen tack, ska kolla på detta mera. Om vädret tillåter så ska jag även försöka med liiiite våld och se om det lossnar, har hört från annat håll att det ska fungera fint.
av 2444ever
Tror att Biltema har såna U-byglar, men det är ju isf några standardbyglar, vet ej om de passar din stereo.
Användarvisningsbild
av lennarte
Gassvetstråd går alldeles utmärkt till Clarion och Blaupunkt. Någon modell jag "dykt på" har haft rektangulära hål, men det går med svetstråd ändå. Använd 2,4mm "pinne" för gassvets. Det är lite "klurigrt" att få till det, det är ju trots allt ett stöldskydd. Borde fungera med den grövre typen av najtråd som man anväder till att fästa ihop armeringsjärn vid betonggjutning också, men den ör betydligt mjukare. Senare modeller av stereoapparater har "europakoppling" bak, men har du en äldre apparat nu kan du köpa en "adapter" på Biltema, Clas Ohlson eller liknande.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Kompe
Sätt gärna ditt ett adapter kablage i originalkontakten sen om det mot förmodan inte skulle finnas. Mindre bök + att orginal finns kvar om man skulle vilja slänga in nån 80- värsting stereo :roll: :wink:
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Ta bort plastsargen, slå in en plintmejsel i skåran en på varje sida så frigör du låshakarna sedan är det bara lirka ut
av bootyluv
Tungviktarn skrev:Ta bort plastsargen, slå in en plintmejsel i skåran en på varje sida så frigör du låshakarna sedan är det bara lirka ut

Gjorde tidigare idag som du beskrev och fick lirka ut den. Nu sitter den en toppenfräsch stereo i, tusen tack alla! :D :D :-)-)

På min gamla böt jag båda innerly[…]

bakluckan går inte öppna v70 -13

Hej, Jag har sedan i höstas/vintras haft pro[…]

Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]