Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

-For å utdype; Jeg er bombesikker på at det lar seg gjøre å konstruere speil som fungerer om vinteren, men det blir naturligvis dyrere med bedre tetting av mekanikken, metalldrev etc. Det er kanskje en grunn til at tyske premiumbiler er dyrere enn Volvo... -Men til tross for litt småtteri er jeg fortsatt ganske fornøyd med bilen all-over... :)
Jag fäller bara in när det behövs, året runt. Jag förstår inte varför man skall fälla in dom per automatik så fort man låser bilen, men det beror naturligtvis lite på hur man parkerar som oftast antar jag. Men det är ju ofta bättre att folk som passerar tar höjd för backspegeln och går lite bredvid än att de går och gnider sig efter bilen.

Jaja, mina fem cent..

/Martin
Jag brukar också stänga av automatiken vid frostrisk.

Samtidigt förlorar jag fördelen med att man kan slänga en snabb blick på bilen för att se om den är låst. Inget stort problem men ändå...
Rille67 skrev:Hej,

Första vintern nalkas i min "nya" V70II. Hur gör ni med backspeglarna? Stänger ni av funktionen som automatiskt fäller in speglarna när man låser bilen? Jag inbillar mig att det kan uppstå problem och onödigt slitage med snö och is. Eller är det inget att oroa sig för?
Har låtit speglarna fällts in sen 2007, inte ett enda problem kan rapporteras trots både sträng kyla och "snöstorm".
Rille67 skrev:Hej,

Första vintern nalkas i min "nya" V70II. Hur gör ni med backspeglarna? Stänger ni av funktionen som automatiskt fäller in speglarna när man låser bilen? Jag inbillar mig att det kan uppstå problem och onödigt slitage med snö och is. Eller är det inget att oroa sig för?
Jag kan nu svara på min egen fråga. Första morgonen med snö och höger backspegel var fastfrusen :shock: Funktionen är nu avslagen...
MartinS skrev:Jag fäller bara in när det behövs, året runt. Jag förstår inte varför man skall fälla in dom per automatik så fort man låser bilen, men det beror naturligtvis lite på hur man parkerar som oftast antar jag. Men det är ju ofta bättre att folk som passerar tar höjd för backspegeln och går lite bredvid än att de går och gnider sig efter bilen.

Jaja, mina fem cent..

/Martin
Håller med, har haft den här funktionen på flera bilar och inte sett vitsen med det i normalfall, undantag om man vill visa att man har en Summum alt. om man står i ett trångt garage.../PH
Har hänt någon gång att den frusit fast men har aldrig stängt av funktionen för det. Tycker funktionen är kanon då man ser om bilen verkligen låstes eller inte när man parkerar inne i stan pratandes i luren och stressad till ett möte. Bara att vända sig om och kolla ifall man verkligen låste eller ej :roll: Parkerar man dessutom på trånga gator och garage så finner jag ingen anledning att stänga av den.
av PMW
Bor på landet med gott om plats :lol: och inte så mycket stress 8) (och än så länge kan merparten av folket här skilja på mitt och ditt) :wink:

Elvinge hade jag redan på VW Corrado f&oum[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]