Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ivenblixt
För en månad sen sprang en bromsslang till vänster fram läck när jag var ute på resa. Bärgning (tack assistansförsäkring) och en dryg tusenlapp senare så kunde jag åka vidare. Nu har den ANDRA sidan också sprungit läck. Jag fattar inte varför detta händer, inte haft några synpunkter på bromsslangarna på besiktningen, men så är det snart dags att åka dit igen.

Min fråga är, kan jag köra hem bilen? Det är väl två bromskretsar? Men när jag bromsar nu så går pedalen ner i botten (lite trögt men den går ner), så vätskan pumpas ju ut ur den trasiga slangen. Kan jag ändå köra bilen hem så jag kan laga det?
Bilen är en V40 2.0T -98
av Ivenblixt
Vojje skrev:Hur fort kör du?
Haha, i ett sånt läge - INTE fort!
Nej men om det är så att vätskan tar slut när den tar slut och bromsarna slutar ta helt så ska jag nog inte köra den med tanke på att handbromsen dessutom är riktigt dålig (som på alla V40...). Men jag har hört något om 2-krets system? Vad innebär det? Har V40 det?
Användarvisningsbild
av MartinS
Skall du mer än ett par hundra meter tycker jag du skall avstå att köra med bilen.

/Martin
av klacken
För några år sedan när jag var på besiktning så brast ett bromsrör när han gjorde bromstestet,sa jag skulle köra försiktigt hem och återkomma när jag fixat nytt.30km.hem med endast handbroms va inte så skoj men det gick.
av Ivenblixt
klacken skrev:För några år sedan när jag var på besiktning så brast ett bromsrör när han gjorde bromstestet,sa jag skulle köra försiktigt hem och återkomma när jag fixat nytt.30km.hem med endast handbroms va inte så skoj men det gick.
Ja det är ungefär den sträcka det handlar om för mig också. Men jag försöker fixa det på jobbet innan jag åker hem. Min handbroms är rätt kass också, annars hade man väl kunnat krypa hem...
Användarvisningsbild
av vetten
Har du ingen liten tving att klämma åt slangen med så kan du ta två plåtbitar som du borrar hål i på lagom avstånd och sen sätter två skruvar på så att du kan klämma åt den trasiga slangen med så att det inte läcker ut. Eller en liten slangklämma och sen klippa slangen och stoppa in en passande skruv i och dra åt slangklämman så att det inte läcker.

Bara ett litet förslag :-)-)

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]