Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej...har en 855 10V-95 som krånglar...man kan köra typ runt på stan o den blir varm...men stänger jag av den får jag vänta tills den blir kall för att den skall starta igen sen går det o köra hem..vad kan det va för problem säkert flera som råkat ut för detta o vore tacksam för svar
Senast redigerad av 1 danne6905, redigerad totalt 0 gånger.
Har bytit vevaxelgivare men får upp flera felkoder...sockel A1 1.1.4 programväljaren kortsluten till batterispänning eller öppen krets..vad ska det betyda..sen på A7 1.1.3 Bränslenivågivare öppen krets vad är det...sen en felkod som va på sockel A7 2.3.1 o hittar ej på mitt papper denna kod
Va menar du Vojje..Imponerande att bilen går utan korrekt vevgivare, men ngn motorlampa borde väl ändå tändas ?...nej har ingen motorlampa tänd..va menar du med korrekt givare...den går bra kall o så fort den hamnade på normal dog den o sen startar den ej..Är min pappas bil men höll på med den idag
av *pettson*
När det gäller vevaxelgivaren så uppstår det med dom som med en del andra induktiva saker ett problem ibland när dom blir varma. Värdena förändras med temperaturen. Lägger vi till ålder så har vi ett problem.
Redan kalla och ett antal år gamla så ger dom signal som är på gränsen till vad styrdonet anser är acceptabelt. När sedan givaren blir varm så går den över gränsen och styrdonet ignorerar signalen. Det ger inte alltid någon kod alls. Man får inte glömma att det är inte så sofistikerat 1995.
Jag har själv privat råkat ut för detta problem vid sämsta tillfälle med en GLT 92:a.
Väntandes i MCD kön blev jag tvungen att stänga av vid luckan man får maten. Den startade inte mera utanför luckan.
Väl bortputtad och efter att ha väntat i 30 minuter på bogserhjälp så startade bilen utan problem i ett sista desperat försök.
Vansinnesarg vid det laget bestämde jag mej för att gå till botten med det problemet. Inga koder i systemet till hjälp, det var som om det aldrig hade hänt.
Lite research visade att det gått ut servicemeddelande om just det här problemet.
Efter att ha läst bilen i realtid varm under startförsök med ett volvoinstrument på dåvarande jobbet så uppenbarade sej problemet stort och tydligt.
Efter byte av vevaxelgivare återkom aldrig problemet dom åren jag hade bilen.
Jag har gjort det bytet på en hel del bilar sedan dess med dessa symtom och det har varit felet i samtliga.

Har man däremot utebliven gnista, eller möjligen lite gnista i samband med att man trots gnuggande inte har surat ned motorn.
Ja då felar startmotorn istället. Då tar den för mycket ström, spänningen sjunker till under 10volt och då stängs styrdonet ned under startförsöket eftersom referensspänningen till styrdonet tas på +30 på startmotorn. Summa summarum är att allt blir till noll och intet.
Lösningen brukar vara väldigt enkel i dom fallen. Man tar bort starten och smörjer upp den i alla dess lager samt att man rengör planetväxeln i startmotorn och fettar in den på nytt. Sen blir det som en ny startmotor.
Den som inte klarar den typen av operation får inhandla en annan. Man rengör jordpunkterna i samma veva och vips finns inga såna mera problem många år framöver.
Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]

EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]