Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Kanalerna kan slagga igen och motorn börjar trycka ut olja. Ta en ballong och trä på oljestickans rör. se till att ballongen är fylld med lite luft. Be frugan gasa lite, ballongen ska sugas ur på luften omedelbart vid gaspådrag. På tomgång ska inte ballongen växa för då har du taskig vevhusventilation den kan vara lite fylld med luft men när du gasar så ska det bli undertryck där. Har du bensinturbo ska det inte ryka ifrån oljestickans rör.
Användarvisningsbild
av Jackson75
dieselmagnus skrev:Kanalerna kan slagga igen och motorn börjar trycka ut olja. Ta en ballong och trä på oljestickans rör. se till att ballongen är fylld med lite luft. Be frugan gasa lite, ballongen ska sugas ur på luften omedelbart vid gaspådrag. På tomgång ska inte ballongen växa för då har du taskig vevhusventilation den kan vara lite fylld med luft men när du gasar så ska det bli undertryck där. Har du bensinturbo ska det inte ryka ifrån oljestickans rör.
Bra test! Jag har turbomotor, påverkar det resultatet med ballongen?
Rök från oljestickans rör, hur kommer det sig?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Om man har igensatt vevhusventilation kan det ryka från oljestickans rör. Funkar på turbobilar också. Starta bilen blås upp ballongen, trä på den och be någon gasla lite lätt 2000-3000 rpm.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Gjorde ballongtestet idag, och ballongen sugs ur redan vid tomgång, så jag antar att detta betyder att vevhusvent är OK.
Ingen rök synes heller. Om man gör detta test regelbundet, ger det tillräcklig information om vevhusventilationens hälsa?

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]