Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Storfot
Någon som vet vilken rengöring av vevhusventilationen som ska göras vid en "stor service" av en V70 -02 bensinturbo?

Enligt Haynes så plockar man bort generatorn, därefter tar man bort oljeskyddet och gör rent det med avfettning för att sedan montera tillbaka. Söker man på rengöring av vevhusventilation här på forumet och på andra ställen så får man däremot upp en massa träffar på en annan procedur där man plockar bort insuget för att komma åt alla slangar m.m. (Den varianten har jag själv utfört på en 850, men jag vet inte riktigt hur det ser ut på en nyare V70.)
av Storfot
Jo det känns ju som att det måste vara enklast att komma åt allt på det sättet.
Men det vore lite intressant att veta hur det görs vid en originalservice och vilka delar som görs rent då.
av cme
Hur lång tid tar det att plocka ner för att byta vevhusventilationen/oljeavskiljaren?

Magnus
av BM
Lånar din tråd lite Storfot. Hoppas det är ok då min fråga gäller vevhusventilation.

Jag blev aningen förvånad då jag servade bilen (V70 -01, 140 hk) på Volvo för en tid sedan. Jag frågade om rengöring av vevhusvetilationen ingick. Till svar fick jag att det inte görs på sugmotorer??!! Jag borde iofs kunna lita på min lokala Volvoverkstad men blev sugen på att fråga på forumet.

/BM
av estufo
BM skrev:Lånar din tråd lite Storfot. Hoppas det är ok då min fråga gäller vevhusventilation.

Jag blev aningen förvånad då jag servade bilen (V70 -01, 140 hk) på Volvo för en tid sedan. Jag frågade om rengöring av vevhusvetilationen ingick. Till svar fick jag att det inte görs på sugmotorer??!! Jag borde iofs kunna lita på min lokala Volvoverkstad men blev sugen på att fråga på forumet.

/BM
Enl ditt serviceprotokoll 2A, så utförs bara vevhusrengörning på bensin turbo motorer. Så dom har rätt.
Användarvisningsbild
av Jackson75
estufo skrev:
BM skrev:Lånar din tråd lite Storfot. Hoppas det är ok då min fråga gäller vevhusventilation.

/BM
Enl ditt serviceprotokoll 2A, så utförs bara vevhusrengörning på bensin turbo motorer. Så dom har rätt.
Vid vilka intervall skall det göras på en 2.5T -04 ?
av estufo
Jackson75 skrev:
estufo skrev:

/BM
Vid vilka intervall skall det göras på en 2.5T -04 ?

8 år eller 16k mil.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Det ser ut som föregående ägare till mitt nya åk snålade in på rengöring av vevhusventialtionen då bilen var inne för kamremsbyte 16k mil. Vilket då troligtvis innebär att det aldrig rengjorts.
För mig som amatör mekare, kan någon förklara vad detta innebär i praktiken för risker att köra med bilen. Bilen är nybesiktigad utan anmärkning så det har inte inneburit några förhöjda avgasvärden i alla fall.
Skulle också gärna vilja veta hur principen för vevhusventilation ser ut, oljeavskiljare etc
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Kanalerna kan slagga igen och motorn börjar trycka ut olja. Ta en ballong och trä på oljestickans rör. se till att ballongen är fylld med lite luft. Be frugan gasa lite, ballongen ska sugas ur på luften omedelbart vid gaspådrag. På tomgång ska inte ballongen växa för då har du taskig vevhusventilation den kan vara lite fylld med luft men när du gasar så ska det bli undertryck där. Har du bensinturbo ska det inte ryka ifrån oljestickans rör.

Det är möjligt och går att gö[…]

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]

Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]