Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#694733
Har en v70 -99

Tänker byta handbromsbackar, problemet är att Biltemas hemsida tar fram 2 backar, med samma spec, men 2 olika priser
66966
66970

Samma bredd och innerdiameter på bägge, men olika vikt.

Någon som vet vad skillnaden annars kan vara?

Mvh
Andreas
#694772
du det var en bra fråga. När jag köpte fanns det bara en variant i butiken och de fick jag aldrig fungera bra så mina beg org klossar åkte på igen och då låser det perfekt åt båda hållen.
av *pettson*
#694967
Följ det jag skrivit om hur man byter o justerar så spelar inte fabrikatet nån roll.
Gör man fel blir det fel. Så enkelt är det.
Orginalbackarna kräver samma premisser.
Skillnaden är att biltemabackarna är några mm kortare och kräver mera släpp på vajrarna.
#1025457
*pettson* skrev:Följ det jag skrivit om hur man byter o justerar så spelar inte fabrikatet nån roll.
Gör man fel blir det fel. Så enkelt är det.
Orginalbackarna kräver samma premisser.
Skillnaden är att biltemabackarna är några mm kortare och kräver mera släpp på vajrarna.

Vad menar du med mera släpp på vajrarna? Har läst alla dina guider om handbromsbackar på 85x/svx70 och gjort såsom du skrivit men ändå nyper inte handbromsen. På hjulen justerat så minsta möjliga anliggning anas efter 300m med lätt anliggning för att slita in backarna mot skivan. Spaken justerad så det säger klonk i båda hjulen på två hack. Det börjar bra men så händer det inte mer... Oavsett hur hårt jag drar i spaken låser inte hjulen. Inte ens på grus.

Backarna är köpta på skruvat. Så även skivorna.
#1025480
Vad händer om du släpper vajer på spakjusteringen så den tar högre upp? Man blir starkare ju högre upp den tar då "vajerdragaren" i spaken ändrar utväxling högre upp. Jag hade precis samma problem med biltemas backar men bytte till volvos då en av vajrarna gick av året efter och sedan funkade det som det skulle. Men jag tror ändå inte det var fel på biltemas backar utan på att jag hade spänt vajrarna för hårt.
#1025534
kennta skrev:
*pettson* skrev:Följ det jag skrivit om hur man byter o justerar så spelar inte fabrikatet nån roll.
Gör man fel blir det fel. Så enkelt är det.
Orginalbackarna kräver samma premisser.
Skillnaden är att biltemabackarna är några mm kortare och kräver mera släpp på vajrarna.

Vad menar du med mera släpp på vajrarna? Har läst alla dina guider om handbromsbackar på 85x/svx70 och gjort såsom du skrivit men ändå nyper inte handbromsen. På hjulen justerat så minsta möjliga anliggning anas efter 300m med lätt anliggning för att slita in backarna mot skivan. Spaken justerad så det säger klonk i båda hjulen på två hack. Det börjar bra men så händer det inte mer... Oavsett hur hårt jag drar i spaken låser inte hjulen. Inte ens på grus.

Backarna är köpta på skruvat. Så även skivorna.
Jag hade samma problem som dig. Tills jag följde Pettsons guide till punkt och pricka. Då blev det perfekt. Det enda problem jag hade va att vajrarna var för korta.
#1025949
andreasw skrev:
kennta skrev:
*pettson* skrev:Följ det jag skrivit om hur man byter o justerar så spelar inte fabrikatet nån roll.
Gör man fel blir det fel. Så enkelt är det.
Orginalbackarna kräver samma premisser.
Skillnaden är att biltemabackarna är några mm kortare och kräver mera släpp på vajrarna.

Vad menar du med mera släpp på vajrarna? Har läst alla dina guider om handbromsbackar på 85x/svx70 och gjort såsom du skrivit men ändå nyper inte handbromsen. På hjulen justerat så minsta möjliga anliggning anas efter 300m med lätt anliggning för att slita in backarna mot skivan. Spaken justerad så det säger klonk i båda hjulen på två hack. Det börjar bra men så händer det inte mer... Oavsett hur hårt jag drar i spaken låser inte hjulen. Inte ens på grus.

Backarna är köpta på skruvat. Så även skivorna.
Jag hade samma problem som dig. Tills jag följde Pettsons guide till punkt och pricka. Då blev det perfekt. Det enda problem jag hade va att vajrarna var för korta.
Nu tror jag det funkar. Den låser på båda hjulen ung. samtidigt. För att förenkla för nästa stackare som ska på det här vill jag slå ett slag för inslitning. Pettson skriver om det men jag vill ändå förtydliga det.

Såhär;
1 Lossa spakjusteringen så spaken är slapp till första hacket (torxen bakom handbromsspaken)

2 Ställ ut skruven i bromsskivan (jag vrider uppåt ) tills du inte kan rubba skivan. På med hjulet och känn igen. Det satt tydligen inte så fast. Da Capo! Av med hjulet. Skruva ut backarna. På med hjulet.

3 Tillslut har du skruvat tillräckligt (i mitt fall över 3 varv på ställskruven) och hjulet sitter fast. Då tar du i lite till och likförbannat börjar hjulet snurra. Jag tror att det som händer är att backarna "limmar" eller "suger fast" mot trumman och när du rubbar loss det (som är lättast bakåt) kan du med lätthet sedan snurra framåt igen.

4 När du tror att du är i mål kör du en sväng i krypfart. Pettson skriver 300m vilket funkade fint för mig.

5 Hissa upp bilen och känn på hjulet. Det snurrar nästan utan motstånd. På det igen! --> pkt 2

Alltså, man kan va ganska tuff med anliggnign för när grejjerna hoppar på plats så får du ändå justera ut backarna mer.

Jag nöjde mig när båda hjulen låste ung samtidigt på blött väglag. Min tro är att bromsverkan ökar med slitaget eftersom anliggningsytan också ökar (grundproblemet är ju att eftermarknadsbackarna har sämre passform än original...)

Gäller för 850(tror jag) och S/V70

Mot ombesiktningen!
Senast redigerad av 1 kennta, redigerad totalt 0 gånger.

Har inte märkt nåt och kameran funkar s[…]

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag lig[…]

Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Jag köpte en ny XC70 av 2012 års modell[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]