Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
I dag skiftade jag till vinterhjul. Det var första gången jag använde saxdomkraften, jag har en hydraulisk garagedomkraft också, men jag tycker det är svårt att hitta en bra lyftpunkt till den.
Men tillsammans med saxdomkraften är det ju lite annat också. Bland annat en lyftögla. Den blankförkromade öglan med gängor nere till vänster på bilden. Man förstår ju att det är en lyft- eller dragögla av något slag. Vad är det tänkt att man skall lyfta eller dra?

Bild

Sedan har jag en annan fundering. Jag tänker mig att "smida" till ett fäste motsvarande det S-formade som syns på bilden och som sitter på saxdomkraften och som jag helt enkelt sätter på den hydrauliska garagedomkraften. Den har ju en rund lyftplatta och jag råkar ha en rörstump med rätt dimension. Tillsammans med några vinkeljärn, L-profiler tänker jag mig att det skulle bli en behändig adapter. Saxdomkraften är nog bra så som den är tänkt från början och naturligtvis i akutlägen vid en punktering, men för mig är det nog mer bekvämt att pumpa upp med garagedomkraften. I alla fall när jag står här hemma på garageinfarten.

Är det någon som har gjort något liknande?
Bilen är en V70 2.0F -08.
Användarvisningsbild
av 2013xc70
Rådlös skrev:Då har jag alltså ett gängat hål någonstans i fronten på bilen?
Ja, det er liten luke foran og bak. En liten firkant du tar ut og skrur inn bolten.
Användarvisningsbild
av Vojje
StefanN skrev:Går inte missa....
Tydligen 8)
av Mr T
Är det någon som testat att öppna den lilla fyrkantiga plastbiten? Går det med nageln eller finns det ett verktyg?

Gissar att om man ger sig på den med en nyckel, skruvmejsel eller liknande så blir det skador på lack?

//Mr T
Användarvisningsbild
av hollan
allt detta står garanterat i instruktionsboken som brukar ligga oläst i handskfacket
av qwerty
Hjulmutterskaftet har en plastbit som är plattformad, den skall/kan användas för att peta bort täcklocken på kofångarna utan att skada lacken. Men glöm inte att torka bort ev smuts innan ni petar, ligger det salt och sandslask där kommer lacken repas oavsett.
Senast redigerad av 1 qwerty, redigerad totalt 0 gånger.

Det pratas om att adaptiva farthållaren anv&[…]

Ingen bromsvätska

Har du provat lossa rören vid huvudcylindern[…]

Problem bromsar (luftning)

Volvo s60 2001 2,4t (200hk) Bytt till nya ok ba[…]

installera dragkrok

Hej, Funderar på installation av dragkrok p[…]