Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Oscarr
Hej.

När brukar ni överväga att serva bilen själv istället för att lämna in den på verkstan? tänker mest på enklare service som oljebyte samt filter.
Har en v70 d5 awd från 07 som gått 13000 mil. Finns det något serviceschema på nätet som man kan ladda hem och se vad som ska bytas vid respektive miltal ?
skulle aldrig drömma om att lämna en bil på verkstad förutom mjukvaruuppdatering då. kan man själv så sparar man enormt mycket pengar. blir man gammal så man har svårt o komma under bilen så e det en helt annan sak! men har man garanti tex kvar så e det ju verkstad som gäller.
Tim skrev:Du har ju fri assistans med gratis hyrbil bland annat, i 10år om du servar varje år.
Vill man ha assistans så finns det många andra firmor än volvo som erbjuder det.
Ex. Ett års Falck Euro Assist Plus för Volvo kostar 564 kr. Då behöver du inte serva bilen på volvo för x antal tusen..
Vill man inte ha hyrbil/hotell/hemkörning så kosta det 320kr per år, tror jag det var.
Sen finns ju några andra också bl.a Solid och SBM..
S.t.r.a.n.D skrev:
Tim skrev:Du har ju fri assistans med gratis hyrbil bland annat, i 10år om du servar varje år.
Vill man ha assistans så finns det många andra firmor än volvo som erbjuder det.
Ex. Ett års Falck Euro Assist Plus för Volvo kostar 564 kr. Då behöver du inte serva bilen på volvo för x antal tusen..
Vill man inte ha hyrbil/hotell/hemkörning så kosta det 320kr per år, tror jag det var.
Sen finns ju några andra också bl.a Solid och SBM..
Precis. Har man en lite äldre kärra, och resurser att genomföra servicen med, så är det klart värt att göra det själv
Jag gör också servicen hellre själv, så vet man i alla fall att det blir rätt gjort. Känns inte rätt att betala en firma för standardservice, oljebyte, luftfilter, stift, o.s.v
Dock ger ju en stämpel i boken ett bättre anseende för bilen, vilket är lite synd eftersom service gjord av ofta kunnige ägaren själv kan ju faktiskt vara än bättre.
Lämnar till mindre firma slipper slabb med olja mm. Han tar 500kr/h och är bra men jag byter ju olja själv mellan intervallerna, med ca 1000 mils intervall. Jag är medlem i motormännen och får då assistans för 195kr/år och bil.
Användarvisningsbild
av Vojje
dieselmagnus skrev:Lämnar till mindre firma slipper slabb med olja...jag byter ju olja själv mellan intervallerna, med ca 1000 mils intervall.
Hur gör du då med "slabbet"?
Motorvärmare

En fråga: Laddas 12V-startbatteriet samtidi[…]

Basalt är dit problem, att höjtryckspump[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

Är inte denna bil av modellår 2009? En […]

Okej, har mätt och gjort en del saker. M&au[…]