Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
Droopy skrev:Sedan får man inte ha för stora krav på en bil som är 10-12år gammal, bäst före datum är lixom passerat för länge sedan och saker kommer att gå sönder vartefter oavsett miltal, tidens tand gör ochså sitt.
Dom "fel" jag pratar om är INGA förslitningsdetaljer utan är detaljer som bör/skall hålla
bilens livslängd.
Har inte nämnt V70 S80 S60 riktigt usla spindelleder osv.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Automatlådeolja kan man ju faktiskt byta av serviceskäl och inte enbart att lådan växlar illa. Volvo anser att det är en evighetsolja, vilket jag INTE anser att den är. Den bytts ju på taxi och utryckningsfordon med 6000 milsintervall.
Användarvisningsbild
av wissel
dieselmagnus skrev:Automatlådeolja kan man ju faktiskt byta av serviceskäl och inte enbart att lådan växlar illa. Volvo anser att det är en evighetsolja, vilket jag INTE anser att den är. Den bytts ju på taxi och utryckningsfordon med 6000 milsintervall.
Håller med dig där men just i detta fallet på en "halvdåligt" skött bil där man byter oljan i Automaten men inte
rättar till fel modell Elhissar osv. Det får mig att anan Ugglor i mossen. :-O)
Användarvisningsbild
av Andreas2012
wissel skrev:
tragiska skrev:Jag som trodde blocket.se var bra!
Blandad kompott även där. Börja alltid med att kolla Reg.nr på bilen,
sedan hur många ägare. Vill dom inte lämna ut reg.nr, gå till nästa annons.
Just dom årsmod. du kollar på har en del "typfel" såsom Gasspjäll,Luftmassemätare
som SKALL vara bytta. Gul etikett på ett Magneti spjäll SKALL det vara,
slutsiffra på Luftmassemät. skall sluta på 40 eller 41 inte på 30.
Kolla på riktigt VEM har bytt Kamrem .
VAR har den servats och av VEM. Hur ser stämplarna ut..hemmagjorda ?
VARFÖR har dom bytt Automatoljan tror du ? Ha hehe.
Kolla ALLA funktioner inkl. ACn, även nu på vintern. Ta in bilen i värmen en stund bara.
Vevhusventilation på alla T-motorer ? Kolla i trådar hur du kollar det. Ballongtricket duger.....
Ge inte bort dina pengar till skurkar. Svider som satan när du upptäcker det.... :-(O)
Men du tycks ha viljan = Bra. :D

Klockren info som borde delas ut i pamflett form till alla som funderar på att införskaffa sig en Volvo oavsett variant.

:-)-)
Användarvisningsbild
av wissel
Jackson75 skrev:Får jag passa på att fråga ang detta ökända gasspjäll. Är det vissa årsmodeller som har detta?
Va sjutton är det så dyrt för? Innehåller det en massa elektronik, mer än spjällgivare etc?
Gör en sökning här på forumet om Gasspjäll..... :P
Användarvisningsbild
av Jackson75
Jag har gjort det, och igår kväll lyckades jag hitta utförlig tråd med magnifik information om problemet.
Det var större än jag trodde så efter att läst trådan sprang jag ut till min Volvo med ficklampa o kollade vilket spjäll som satt i min bil, och det var ett Bosch spjäll.
av tragiska
Det med att hjulen på första bilen började rulla vid 1200varv hade jag fått om bakfoten.
Den har finessen som lägger i friläge och någon sekund efter man släppt upp bromsen så drar den iväg.
Är man i uppförsbacke måste man kanske öka från tomgång (runt 700-800) till 900 för att den sakta ska börja rulla framåt vilket är överkomligt.
Jag tycker den är skön att köra, växlar mjukt så man knappt känner av växlandet.

Enda jag reagerade på var rutan som inte gick att få upp utan att hjälpa med händerna och gasspjället med vit etikett som säkert är bytt av någon tidigare ägare (6 st).
Men jag anser att det är små saker om jag bara ska ha bilen några år tills jag kommit igång på jobbet och kan köpa en ny.

Någon som tycker att mina åsikter är lite dumma eller förstår vad jag menar?
Användarvisningsbild
av wissel
Spjället INTE bytt.
Neutralkontrollen kvar = Oservad vart fall på Volv verkstad.
men jag har förstått på dig att du vill ha den bilen Oavsett :)
Önskar Dig lycka till, du lär troligen behöva det.
av tragiska
Neutralkontrollen är väl något man själv bestämmer om man vill programera bort, eller?

Dom har gjort full service på Nordiska Bil där även växellådsoljan byttes osv.
Nordiska Bil är enligt min vetskap en Volvoverkstad samt Renault och Ford.

Så det verkar vara eget val.
Senast redigerad av 2 tragiska, redigerad totalt 0 gång.
Byta dragkrok

Antagligen är det lite för stort utkapat[…]

Tja, min kupefläkt och blinkers funkar inte. […]

Måste alltid nolla felkoderne annars vet int[…]